Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Waarom zou je een Facebook Pagina maken voor zakelijk gebruik?

Een Facebook Pagina (of ook wel Fanpage genoemd) is ervoor bedoeld om je bedrijf of merk naamsbekendheid te geven en om interactie te hebben met je doelgroep of klanten.
Een groot voordeel is dat je je statistieken kunt inzien, en kunt meten wie je volgers zijn, wat het bereik van je Pagina en de berichten is, wanneer je volgers online zijn.
Bovendien kun je gebruik maken van Facebook om evenementen en acties te organiseren, te adverteren en te promoten.

Als je Social Media activiteiten gaat inzetten via Facebook, dan bereik je meer naamsbekendheid, meer prospects en klanten die je actief volgen, en uiteindelijk meer bezoekers op je website, wat uiteindelijk resulteert in meer omzet.

Wanneer je interactief werkt aan je Pagina kun je ook informatie ontvangen over hoe je volgers je bedrijf of merk ervaren. Vanzelfsprekend moet een zakelijke Facebook Pagina positief bijdragen aan jouw bedrijf.

Het is aanbevolen om een doel te stellen, omdat het je richting geeft en je helpt prioriteiten te stellen.

Welke doelen kun je stellen bij het maken van een Facebook Pagina?

  • Verhogen naamsbekendheid: Via Facebook stuur je regelmatig berichten en updates over jouw bedrijf en/of producten. Bezoekers van je Pagina kunnen die berichten liken, sharen of een reactie achterlaten. Als je dat succesvol doet en erin slaagt interesse te wekken, komen fans van je Pagina (en eventueel hun vrienden) regelmatig de naam van jouw bedrijf tegen en weten ze wat je aanbiedt.
    Tegen de tijd dat ze nodig hebben wat jij verkoopt is de kans groter dat ze aan jouw dienst of product denken.
  • (Potentiële) klanten informeren: Bijvoorbeeld bij evenementen, acties en veranderlijke markten en producten kan Facebook erg handig zijn om het laatste nieuws en updates te communiceren.
    Je doelgroep leren kennen: Via likes, shares en reacties op Facebook geven mensen feedback op jouw berichten. Je kan vragen stellen, enquêtes houden en discussies starten. Dat is een perfecte manier om meer te weten te komen over de wensen van jouw doelgroep.

  • Meer betrokkenheid: Je biedt mensen de mogelijkheid om mee te praten.
    In de vorige bullet noemde ik al het voordeel dat meepratende mensen je iets leren over je doelgroep.
    Deze verhoogde betrokkenheid kan je helpen om van eenmalige klanten vaste klanten te maken of zelfs ambassadeurs van jouw merk: dan raden ze jouw product aan bij anderen.
    Dit is natuurlijk de allerbeste PR die je kunt hebben!

  • Meer bezoekers naar je website: Een Facebook Pagina kan de hoeveelheid bezoekers op je website verhogen, wanneer je met regelmaat een bericht plaatst met een link naar je website. Op indirecte wijze kan een populaire Facebook Pagina ook uitstralen naar je website en daarmee de zoekresultaten in Google verbeteren. Door zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization vinden mensen, die een met jouw website overeenkomend trefwoord in de zoekbrowser typen, sneller jouw website in de weergegeven resultaten.

  • Het vergroten van je ‘leads’ database: Je kan via je Facebook Pagina e-mail adressen, telefoonnummers, adresgegevens, etc verzamelen. Je maakt gebruik van een extra kanaal om (potentiële) klanten te bereiken. 

  • Meer omzet: Uiteindelijk moeten je marketing-doelstellingen leiden naar meer omzet. Facebook kan daarin een tussenstap zijn zoals bij de doelstellingen hierboven. Je kan echter ook direct verkopen, bijvoorbeeld via een geïntegreerde Facebook webshop. Een alternatief is het plaatsen van berichten berichten met speciale aanbiedingen en kortingen. Deze berichten leiden dan direct naar een verkooppagina op je website.

Veel succes met je Facebook Pagina!

Mocht je het aanmaken van een Facebook Pagina willen uitbesteden? Neem dan contact met mij op!

Tags: facebook,socialmedia,tips


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.