Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA TRAININGEN en meer...

Wil jij dat jouw website vindbaar is op internet?
Pas dan zoekmachine optimalisatie (SEO) toe

Google regeert als het gaat om vindbaarheid. Gevonden worden in Google is een belangrijk onderdeel van online marketing. Wat is SEO?
SEO staat voor de Engelse marketingterm Search Engine Optimization ofwel zoekmachine-optimalisatie.
Deze marketingtechniek zorgt dat je tekst gevonden wordt in zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Daarvoor gebruik je zoektermen in je webtekst waarop je potentiële klanten zoeken in de browser op internet.

Wil jij zelf zoekmachine optimalisatie op je website toepassen?

Ik voorzie je van de basisregels, zodat jij kunt checken of je website optimaal ingericht is en jij je online vindbaarheid kunt vergroten.

Vergroot de vindbaarheid met de laadsnelheid, want dit is belangrijk voor bezoekers, maar ook voor Google.
Is de laadsnelheid laag, dan loop je het risico dat Google jouw website overslaat en deze niet getoond wordt in de zoekresultaten. Op www.gtmetrix.com kun je de laadsnelheid van je website meten.
De laadsnelheid verhoog je uiteraard met een goede hosting voor je website en door het optimaliseren van je afbeeldingen en video’s.

Heb jij een responsive website?

Past je website zich aan, wanneer je deze opzoekt op je smartphone of tablet, dan scoor je punten bij Google. Heb je een responsive (of adaptive) website dan wordt jouw website beter 'gerankt'.
(De GooglePagerank geeft de relevantie aan voor Google). Het internetgebruik verandert en ook de manier waarop een website bekeken wordt. Enerzijds zijn de computerschermen van ‘desktop’ computers steeds groter, anderzijds worden websites steeds vaker bekeken met relatief kleine displays van een tablet of smartphone. Met een responsive website heb je één website die zich zodanig ‘aanpast’ dat deze goed weergegeven wordt op alle moderne apparaten, rekening houdend met verschillende internetbrowsers.

Hoe doe je zoektermenonderzoek in Google of met KeyWordplanner?

Denk bij zoektermen niet alleen aan enkele woorden, maar ook aan korte zinnen, zoals een vraag of stelling; de zogenaamde 'long tail keywords'. Dit is een reeks specifieke zoekwoorden die een bezoeker gebruikt tijdens een zoekopdracht, bijvoorbeeld: houten pallet inrichting huren

Zoek eerst in Google op een zoekterm wat het eerste bij je te binnenschiet. Kijk daarbij naar welke alternatieven Google in het uitrolvenster geeft, wanneer je je term intikt. Scroll daarbij ook naar de onderkant van de eerste zoekresultatenpagina. (Zie voorbeeld)

Gebruik je Google AdWords? Dan heb je automatisch de KeyWordPlanner om te onderzoeken welk zoekterm het hoogste scoort: er wordt veel gezocht op het kernwoord en je hebt weinig concurrentie.

Ik geef je een voorbeeld van een zoektermenonderzoek

Stel, je bent standdesigner. Wanneer je voor je webpagina een goede zoekterm zoekt, tik je bij voorbeeld ‘mobiele-standbouw’ in Google. Onder de resultaten staan de alternatieve zoektermen: in dit geval mobiele beursstand - stand beurs inrichten

Deze zoeksuggesties zijn belangrijk! Noteer deze zoektermen... in mijn tips onderaan deze webpagina heb je deze weer nodig!
Kijk vervolgens met welk kernwoord je hoog scoort (met weinig concurrentie) in de Keywordplanner.

Webteksten zoekmachinevriendelijk maken met Yoast

De WordPress plugin YOAST is een fijn hulpmiddel om te controleren of je je zoekterm (short of long tail) goed integreert op je website. Ik verwijs je graag naar een artikel dat ik al geschreven heb over het gebruik van Yoast.
Voor een goede zoekmachine-optimalisatie vul je jouw zoekterm in als zoekwoord achter ‘focus keyword’. Gebruik voor elke webpagina een andere zoekterm, anders krijg je een melding dat jouw beide pagina's elkaar beconcurreren.

Jouw zoekwoorden en zoektermen gebruik je in:

  • De URL (de naam van de webpagina)
  • De H1-kop en in elk geval in één van de H2-koppen. Zoek bovendien naar synoniemen voor de andere H2-kopteksten
  • De eerste en laatste alinea
  • De webtekst. Doe dit niet meer dan 3 keer in een tekst van 300 woorden, anders ziet Google dit als een tekst met teveel zoekwoorden, welke slecht leesbaar is voor de webbezoeker, waardoor de webpagina niet wordt meegenomen in de pageranking. Gebruik daarom synoniemen voor je zoekterm!
  • Je zoektermen komen terug in je SEO-titel en je samenvatting (meta omschrijving) achter je website, welke zichtbaar worden in de zoekresultaten op Google
  • Laat een paar van de alternatieve zoekwoorden, die je hebt opgeschreven bij het zoekwoordenonderzoek, terugkomen in je tekst

Daarnaast zijn de volgende punten belangrijk voor een uitstekende Google vindbaarheid:

  • Zorg dat de links in je tekst werken. Check deze af en toe met een broken linkchecker
  • Gebruik opsommingen
  • Laat belangrijke tekst eruit springen door deze te accentueren (cursief, vet of onderstrepen)
  • Maak gebruik van "citaten"
  • Gebruik vanaf 300 woorden per webpagina, maar maak het ook niet te lang... het moet wel leesbaar blijven!
  • Je SEO-titel en meta-omschrijving. Is je zoekterm ‘duurzame standbouw,’ dan laat je deze, of een alternatieve term zoals ‘duurzaam standdesign', terugkomen in je SEO-titel en meta-omschrijving.
  • Maak je SEO-titel en je meta-omschrijving extra aantrekkelijk en schrijf klantgericht. Waardevolle content wordt steeds belangrijker!

Tips voor jouw contentstrategie

  • Zoekmachine optimalisatieZorg dat jouw tekst interessant is voor de lezer of jouw doelgroep
  • Kies een aansprekende kop (titel van je webpagina)
  • Link naar één of meer andere webpagina's. Dit kan binnen je eigen website, interne links, om de webbezoeker naar een andere webpagina te leiden, maar ook externe links naar relevante andere websites zorgen voor een hogere ranking.
  • Deel de link naar je webartikel multimediaal... dit wil zeggen op diverse platformen en social media.
  • Zorg ervoor dat je webpagina eenvoudig te delen is op social media.
  • Gebruik een ijzersterke call to action, waar nodig. Vraag de bezoeker zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, je training, etc...

Nog een paar laatste SEO-tips voor een optimale vindbaarheid in Google

  • Google is niet de enige zoekmachine, waar mensen surfen. Ook op social media platforms wordt jouw bedrijf gezocht... zorg voor een sterke profilering!
  • Zorg dat je content van jou is, door jou geschreven. Google straft je onherroepelijk als ontdekt wordt dat jouw teksten gedupliceerd zijn.
  • Gebruik en combineer meerdere platforms en marketingmiddelen om je content te verspreiden (denk hierbij aan Social Media, nieuwsbrieven, whitepapers, ondernemersplatforms, etc)
  • Hoewel Google+ als social medium nauwelijks gebruikt wordt, raad ik je aan een Google locatie pagina aan te maken. Jouw bedrijf wordt echt beter zichtbaar in de zoekresultaten wanneer je een account hebt op Google Mijn Bedrijf.

Vanzelfsprekend kun je het maken van je zoekmachine optimale (SEO) webteksten ook uit handen geven.
Ik ben creatief met taal, maar heb ook verstand van SEO, ... simpelweg gezegd, daarbij vang je 2 vliegen in één klap!

Een telefoontje is geheel vrijblijvend... bel Pride & Proud PR en Communicatie: 06 20 56 06 67

Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing

 
   « Tips overzicht