Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Veelgestelde vragen over social media en online branding

Op deze webpagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over social media, online branding en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je kunt ook zoeken door te klikken op het tabblad tips of via het loepje rechtsboven op mijn website.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op en ik zal je vraag beantwoorden.

Frequently Asked Questions

FAQ is de afkorting van Frequently Asked Questions. Hetzelfde als VGV, Veel Gestelde Vragen. Om gebruikers snel een antwoord te kunnen geven op veel voorkomende vragen, worden deze vragen en bijbehorende antwoorden op een aparte webpagina gezet (volgens de Amerikaanse manier van Q&A, Question (vraag) and Answer (antwoord).

Hoe kan ik statistieken inzien van mijn persoonlijk LinkedIN profiel?


Zelfs met een gratis persoonlijk account op LinkedIN kun je waardevolle statistieken bekijken over jouw 'prestaties op dit zakelijke platform door gebruik te maken van de Social Selling Index 

Hoe vergroot ik mijn netwerk op LinkedIN?

Vraag: Ik nodig vaak personen uit om te linken, maar mijn LinkedIn uitnodigingen worden niet geaccepteerd? 

Mensen willen graag weten met wie ze linken en kunnen een beetje argwanend zijn, wanneer je zonder aanwijsbare reden een uitnodiging stuurt om connectie te maken:

  • Zorg ervoor dat je een duidelijke, zakelijke en actuele profielfoto gebruikt. Gebruik geen bedrijfslogo als profielfoto!
  • Vul je profielinformatie volledig in en scherm je expertise niet af, maar deel zoveel mogelijk zakelijke informatie openbaar. 
  • Wanneer je wilt linken met iemand die je niet persoonlijk kent, schrijf dan een bericht waarin je jouw connectieverzoek verklaart, zonder er een commerciële boodschap in te verwerken, wat vaak als spam wordt ervaren door de ontvanger. Maak niet de fout om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken, want je verzoek belandt direct in de prullenbak.
    Conclusie; wees transparant en sociaal op LinkedIN.
  • Meer informatie over het uitbreiden van je LinkedIN netwerk vind je in mijn tips:  Breid je Linkedin netwerk uit

Kan ik mijn LinkedIN gegevens en connecties downloaden naar een archief?

Je kunt een archief van je data bij LinkedIn opvragen en opslaan op PC of laptop, dat ook de gegevens van je eerstegraads connecties bevat:

  • Ga naar je profielfoto rechtsboven op de homepagina en selecteer ‘Privacy en instellingen’
  • Ga onderaan de pagina naar het tabblad ‘Account’.
  • Klik op ‘basisgegevens’.
  • Klik op ‘Archief van uw gegevens downloaden’.
  • Vul je LinkedIn wachtwoord in.
  • Je ontvangt dan binnen 72 uur een email om het archief van je LinkedIn gegevens te downloaden.
  • Meer informatie over het downloaden van je LinkedIN gegegevens vind je op mijn webpagina: LinkedIN archief downloaden 

Hoe verberg ik mijn update voor mijn LinkedIN connecties?

Ik wil mijn LinkedIN profiel aanpassen, maar wil niet dat mijn connecties deze update in hun nieuwsoverzicht zien?

Wanneer je niet wilt dat jouw connecties de wijzigingen, die jij toepast, in hun nieuwsoverzicht zien, kun je ervoor kiezen jouw updates (tijdelijk) niet te delen met je netwerk om je volgers:

  • Klik op ‘Profiel bewerken’,
  • Scroll in je profiel naar beneden, en schuif de groene button waar je kunt kiezen voor de optie “uw netwerk op de hoogte stellen” naar de keuze “Nee”.
  • Wanneer je klaar bent met je aanpassingen zet je hem weer op “ja” natuurlijk, want je wilt je LinkedIn connecties wel op de hoogte houden van je zakelijke informatie en ontwikkelingen.
  • Lees verder op de webpagina: LinkedIn Tip: Profiel update verbergen 

Hoe kan ik een document toevoegen aan mijn LinkedIN bericht?

Vraag: Ik wil mijn CV uploaden in een bericht op LinkedIN, maar het lukt mij niet om het document te delen? 

Je kunt documenten in PDF, als Word document of een Powerpointpresentatie toevoegen aan je bericht op LinkedIN, met de nieuwe functie LinkedIn documenten: 

  • Ga naar je home-pagina op je desktop (dus niet in de LinkedIN App)
  • Ga naar het blokje om een update te plaatsen
  • Daar zie je naast het foto- en video pictogram nu ook een pictogram voor documenten.
  • Wanneer je hier op klikt, kun je beginnen met uploaden. 
  • Er komt een venster in beeld waarin je jouw bestand kunt selecteren vanaf jouw PC.
  • Wanneer je een aantrekkelijke titel, een beschrijving en eventuele hashtags toevoegt, maak je de kans groter dat je document ook daadwerkelijk opvalt én gelezen wordt!
  • Meer informatie over het delen van documenten vind je op mijn webpagina: Documenten-delen-op-linkedin

Wat zijn hashtags ?

Er staat zoveel informatie op het veelbezochte LinkedIN, dat het steeds moeilijker wordt om voor jou relevante informatie te vinden. Wat is de waarde van een hashtag?

Met een hashtag kun je het LinkedIN platform filteren. Voor je online vindbaarheid kun je zelf hashtags gebruiken om je updates een label te geven zodat deze beter gevonden kan worden op dit zakelijke social media platform. Hashtags zijn woorden die beginnen met # teken (ook wel hekje genoemd) welke zoekbaar zijn op social media kanalen. Een hashtag kan een relatie hebben met je functie, branche, community, campagne of onderwerp. In mijn geval kies ik vaak voor #social media trainer #PR #Communicatie #Marketing #onlinemedia. 

Hoe kun je hashtags gebruiken op LinkedIN?

  • Gebruik hashtags in je status updates
  • Pas hashtags toe in een gepubliceerd artikel op LinkedIN (published post)
  • Voeg een hashtag toe in reacties
  • Verwerk hashtags in je LinkedIN profiel en samenvatting
  • Volg hashtags uit jouw vakgebied of op interessante onderwerpen in jouw branche
  • Meer informatie om beter gevonden te worden door middel van hashtags lees je op mijn webpagina: Hoe gebruik je een hashtag op LinkedIN? 

Hoe kan ik gebruik maken van referenties op LinkedIN?

Vraag: Ik zoek een baan en wil solliciteren via LinkedIN, wat is belangrijk?

Voordat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatie- of kennismakingsgesprek, wordt je LinkedIn profiel waarschijnlijk uitgebreid bekeken door een recruiter of je mogelijke nieuwe werkgever/opdrachtgever, omdat hij een overzicht wil hebben over jouw loopbaan en werkervaring. Vanzelfsprekend leest hij ook jouw  aanbevelingen om zich een beeld te vormen, wie jij bent en wat jij voor hem kunt betekenen. 
Hoe maak je gebruik van referenties op LinkedIN?

  • Vraag aan je leidinggevende, een (project)collega of een klant / opdrachtgever of hij tevreden is over jouw vakmanschap of expertise.
  • Vraag aan hen of zij als referent in het openbaar op LinkedIn een ‘goed woordje’ voor je willen doen, het liefst met concrete voorbeelden. 
  • Met de door je referent ingebrachte feedback kun je concrete voorbeelden van je prestaties in je cv opnemen.
  • De opsomming van je vakmanschap en kwaliteiten is een belangrijk onderdeel van je LinkedIn profiel, en ook daar telt: vermeld concrete resultaten, zodat jouw vakmanschap direct bij een werkgever of opdrachtgever in het oog springt.
  • Meer informatie over aanbevelingen op LinkedIN, lees je op mijn webpagina:  Linkedin referenties

Wat is de maximale hoeveelheid tekst, die ik (per onderdeel) kan plaatsen op mijn LinkedIN profiel?

  • voornaam: 20 tekens (inclusief spaties)

  • Achternaam: 40 tekens (inclusief spaties)

  • Meisjesnaam: 40 tekens (inclusief spaties)

  • Headline/ kopregel: 120 tekens (inclusief spaties)

  • Samenvatting: 2.000 tekens (inclusief spaties & Enters)

  • Aanbeveling: 3.000 tekens (inclusief spaties)

  • Vaardigheden: 80 tekens per vaardigheid (inclusief spaties)

  • Functie: 100 tekens (inclusief spaties)

  • Functie-omschrijving: 200-2.000 tekens (inclusief spaties)

Wat is het beste afbeeldingsformaat voor een profielfoto op LinkedIN?

Hoe groter de afbeelding, hoe mooier én scherper jouw profielfoto weergegeven wordt.

  • Kies voor minimaal 400 x 400 pixels en maximaal 20.000 x 20.000 pixels (maximaal 8 MB). 

Wat is het beste afbeeldingsformaat voor de omslagfoto op LinkedIN?

Vraag: Hoe kan ik mijn openbaar profiel mooier maken?

Een achtergrondafbeelding geeft net een beetje meer creativiteit op je LinkedIN profiel en moet aan de volgende kenmerken voldoen:

  • 1.584 x 396 pixels (4:1), maar niet zwaarder dan 4 MB.
  • Kijk voordat je upload even naar de blokjes die wegvallen door getoonde informatie en zorg ervoor dat daar geen tekst of logo staat, want dit komt weg te vallen. 

Welk afbeeldingsformaat kan ik gebruiken als bannerfoto bij een artikel op LinkedIN?

LinkedIN biedt je twee opties om je artikel (ook wel blogbericht genoemd) te verfraaien met een bannerfoto:

  • 744 x 400 pixels - de afbeelding houdt ongeveer dezelfde breedte als de door jouw geschreven tekst.
  • 600 x 500 pixels - De afbeelding wordt over de volledige breedte van de pagina getoond en is een blikvanger voor je artikel.

Wat is de beste afmeting voor een logo op mijn LinkedIN Bedrijfspagina?

Bedrijven plaatsen meestal een bedrijfslogo op hun companypage (ook wel Bedrijfspagina genoemd) die natuurlijk goed moet worden weergegeven:

  • Het aanbevolen formaat voor het logo op LinkedIN is 300 x 300 pixels, maximaal 2 MB.

Hoe kan ik een achtergrondafbeelding uploaden naar mijn LinkedIN Bedrijfspagina?

  • Log in op LinkedIN
  • Ga naar je LinkedIN Bedrijfspagina
  • Klik op het potloodicoontje rechtsboven op de plaats van de foto
  • Kies een foto uit in een passend formaat (zie volgende vraag) en upload deze

Wat is het aanbevolen formaat voor de LinkedIN omslagfoto?

  • Het aanbevolen formaat voor de omslagfoto op LinkedIN is 1.536 x 768 pixels.

Ik wil mijn oude foto's graag digitaal opslaan. Hoe kan ik het beeldmateriaal digitaliseren?

Er is een handige app is waarmee je foto’s van vroeger kunt scannen:

  • Je foto-albums kun je op een veilige manier digitaal vastleggen met de app PhotoScan by Google (op Android en iOS). 
  • De app licht de foto’s automatisch uit het object (meestal een tafelblad of rechtstreeks vanuit het fotoalbum) en maakt er een perfecte rechthoek van en trekt de digitale versie naar een zo hoog mogelijke resolutie.

Waarom zie ik gesponsorde berichten op Facebook?

Vaak heb je zonder dat je dat bewust bent, apps toestemming gegeven voor toegang in je Facebook account, waarmee je veel gesponsorde berichten ziet in je nieuwsoverzicht (Startpagina)

  • In onderstaande video zie je hoe je eenvoudig de toegang kunt intrekken op je desktop van apps die je niet meer gebruikt of niet interessant vindt.
  • Open het 'Apps'-scherm in de zijbalk van de Facebook-app op je mobiel (of via Instellingen  op de desktopversie zie video);
  • Vink de apps aan die je wil uitschakelen;
  • Tik (of klik) bovenaan op 'Verwijderen'.

Klik hier om de video af te spelen

Hoe kun je meldingen op Facebook ontvangen van updates die je niet wilt missen?

Er zijn misschien vrienden of pagina's die jou interesseren, waar je nooit een update van wilt missen. Je kunt instellen dat je een notificatie krijgt op Facebook, wanneer er een nieuw bericht is geplaatst:

  • Ga naar het Facebook account dat je wilt volgen en meldingen wilt ontvangen
  • Klik op de button volgen
  • Maak je keuze in het uitrolvenster door op het potloodje te klikken of door je keuze aan te vinken
  • De afbeelding laat zien hoe je instelt dat de berichten als eerste worden weergegeven in je nieuwsoverzicht en dat je meldingen krijgt wanneer er een update wordt geplaatst. Op deze wijze kun je het Facebook algoritme zelf beïnvloeden.

Klik hier om de video af te spelen

Hoe kun je updates negeren van een vriend op Facebook?

Vraag: Een Facebookvriend plaatst updates die mij niet interesseren, daarom vind ik mijn nieuwsoverzicht niet leuk meer. Hoe kan ik zijn berichten vermijden zonder onze Facebookvriendschap te verbreken. Ik wil hem niet ontvrienden.

Op Facebook heb je de keuze om berichten te zien of te verbergen van een Facebookvriend of Facebook Pagina in je nieuwsoverzicht

  • Je zet de Facebook updates die zichtbaar zijn in je nieuwsoverzicht uit door naar het Facebook profiel van de desbetreffende vriend(in) of de Facebook Pagina te gaan.
  • Om het volgen van een persoon stop te zetten zonder de vriendschap te verbreken, ga je naar het betreffende profiel en klik je op de knop [Volgend] om deze instelling uit te schakelen. Vrienden weten het niet als je ervoor hebt gekozen ze niet meer te volgen.
  • Wil je geen updates van een Facebookpagina kun je er natuurlijk voor kiezen de pagina 'niet meer leuk' te vinden. Er kan een reden zijn dat je het de eigenaar van de bedrijfspagina gunt dat jij de pagina liked. Het volgen van updates van een pagina, werkt op dezelfde manier als hierboven omschreven. 

Hoe kan ik Facebookmeldingen of notificaties uitzetten?

Je ontvangt automatisch meldingen wanneer mensen uit je lijst met beste vrienden iets op Facebook plaatsen, maar je kunt deze meldingen ook in- of uitschakelen:

  • Klik rechtsboven op en selecteer Instellingen external link .
  • Klik op Meldingen in de linkerkolom.
  • Klik op Activiteiten van goede vrienden en vervolgens op Op Facebook.
  • Klik naast Activiteiten van goede vrienden en selecteer Aan of Uit
  • Meer weten over het Facebookalgoritme? Lees dan mijn webpagina: Wat is Facebook algoritme ofwel edgerank?

Wat zijn de ideale afmetingen voor een Facebook-omslagfoto?

Het is goed om een afbeeldingsformaat te uploaden die het meest geschikt is voor de coverfoto:

  • De afmetingen van de omslagfoto ofwel coverfoto = 851 x 315 pixels.
  • Wanneer je een afbeelding uploadt die kleiner is dan deze afmetingen, dan wordt deze uitgestrekt tot de grote afmeting.
  • De afbeelding die je uploadt moet minstens 400 pixels breed zijn en 150 pixels hoog.

Welk formaat moet ik gebruiken voor mijn Facebook profielfoto?  

Voor een profielfoto op Facebook kun je rekening houden met de volgende afbeeldingsafmetingen:

  • De afmetingen voor een profielfoto op Facebook = 160 x 160 pixels 
  • Het mooiste resultaat krijg je wanneer je een afbeelding van 180 x 180 pixels upload

Welke afmeting is het meest geschikt voor een logo op mijn Facebookpagina

Voor een logo op een Facebook bedrijfspagina kun je rekening houden met de volgende afbeeldingsafmetingen:

  • De afmetingen voor een logo op een Facebookpagina = 160 x 160 pixels 
  • Het mooiste resultaat krijg je wanneer je een afbeelding van 180 x 180 pixels upload

Welk afbeeldingsformaat moet ik gebruiken als coverfoto voor mijn Facebook Evenement? 

Wanneer je wilt dat je coverfoto goed opvalt, is het aan te bevelen om het volgende afbeeldingsformaat te uploaden:

  • De ideale afmeting voor een omslagfoto voor een Facebook Event = 784 x 295 pixels.

Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik een Facebook advertentie wil maken?

Je moet rekening houden met de afmetingen voor Facebook advertenties:

  • Het beste afbeeldingsformaat = 1200 x 628 pixels (ratio: 1.91:1).
  • Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven.
  • Wanneer de afbeelding groter of kleiner is dan de opgegeven afmetingen, wordt deze automatisch aangepast.
  • De afbeeldingen moeten statisch zijn: bewegende GIF-afbeeldingen of flashafbeeldingen worden niet ondersteund.
  • Advertentietitels hebben maximaal 25 karakters en de beschrijvende teksten maximaal 90 karakters.

Wat is grooming?

Grooming is digitaal kinderlokken. Er is sprake van grooming als een volwassene via internet contact legt met een kind, met de intentie om dat kind te ontmoeten met het doel om seksueel misbruik te plegen of kinderpornografische afbeeldingen te produceren. Kindermisbruik en grooming is strafbaar.

Grooming is digitaal kinderlokken.

Wat is een avatar?

Een avatar is een plaatje dat als gebruikersafbeelding op het internet geplaatst wordt, bijvoorbeeld op internetforums als, Facebook, Twitter of in chatprogramma’s als Whatsapp Messenger. Deze afbeeldingen zijn meestal vrij klein, bijvoorbeeld tussen de 48×48 en 150×150 pixels, maar kunnen vaak vergroot worden door erop te klikken. Op social media worden meestal selfies gebruikt als avatar.

Wat betekent het bereik van een social media bericht?

Het bereik betekent het aantal unieke gebruikers dat een social media bericht gezien heeft. Het aantal lezers dat een bericht heeft bereikt.

Wat is captcha?

Wanneer je op een website een contactformulier invult, moet je alvorens het formulier te kunnen versturen vaak enkele letters en/of cijfers overtypen in een bepaald veld. Die tekens zijn meestal vervormd, verkleurd of op een andere manier wat moeilijk leesbaar. Zo'n test noemen we een 'Captcha', waarmee je moet bewijzen dat je een mens bent!

Captcha is de afkorting van “completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart”. Het is een reactietest die in de gegevensverwerking op een website wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker. 

Internet wordt voortdurend afgestruind door scripts, die we ook wel bots or robots noemen.
Deze geven informatie over een website door aan een zoekmachine of zoeken naar bijvoorbeeld formulieren, om die automatisch in te vullen met spamberichten.
Om te voorkomen dat die robot zomaar op de verzendknop kan klikken, wordt er een captcha tussen geplaatst.
Deze code, puzzel of rekensom, ter beveiliging tegen spam, moet eerst correct worden ingevuld, voordat het formulier kan worden verstuurd.
 

Wat is content?

Onder content worden berichten, artikelen, foto’s en video’s verstaan die op websites of Social Media worden geplaatst.
 

Wat is een animated gif?

Een animated gif is een bewegend plaatje. Eigenlijk een reeks plaatjes die vloeiend achter elkaar doorlopen, waardoor je een bewegend onderwerp krijgt. Je kunt het vergelijken met een korte tekenfilm. Vaak zijn banners ook bewegend (en dus animated gifs).

Het is ook mogelijk om met de juiste software zelf animated gifs te maken. Je kan dit doen met verschillende grafische pakketten, zoals PhotoShop, Flash, Coreldraw, Paint Shop Pro, maar tegenwoordig ook met apps op je smartphone.

Wat is een cookie?

Een "cookie" is een klein stukje informatie over jouw bezoek aan een bepaalde website. Het is een klein tekstbestand dat door een webserver automatisch naar jouw harde schijf op je pc of laptop gestuurd wordt, wanneer je door bepaalde websites bladert. 

Op het moment dat je een website opnieuw bezoekt wordt het tekstbestandje opgevraagd door de desbetreffende server. De gegevens die opgeslagen zijn, worden dan beschikbaar voor de server zoals je login-naam, wachtwoord, of andere instellingen die door jou gedaan zijn op desbetreffende website.

Wat is deepfake?

Een samenvoeging van ‘deep learning’ en ‘fake’. Het gebruik van artificial intelligence om video’s en/of foto’s te manipuleren om dit als nepnieuws te verspreiden, meestal met een politieke insteek.
 

Wat is een dode link en waarom krijg ik een foutmelding Error 404?

Een link is een verbinding van een internetpagina naar een andere internetpagina.
In tekst wordt een link meestal met een andere kleur of onderstreept weergegeven. Op een link verandert de muisaanwijzer in een handje met uitgestoken wijsvinger. 
Een link kan een woord, een groep woorden of een afbeelding (foto, plaatje of knop) zijn. 
De link is in feite het internetadres waarnaar verwezen wordt.
Een dode link is een hyperlink naar een webpagina die niet (meer) bestaat. De foutmelding Error 404 of Not Found (niet gevonden) is een HTTP-statuscode. De foutmelding wordt gegeven door een webserver wanneer het gevraagde bestand, of preciezer gezegd de URL, niet bestaat.
 

Wat is HTTP-statuscode

Servers en browsers communiceren door middel van de HTTP-statuscodes. Klik hier voor een overzicht met de codes
 

Wat is Edgerank?


EdgeRank is het algoritme van Facebook waarmee men bepaalt hoe lang en op welke positie een bericht, ofwel een status update, wordt weergegeven. Het algoritme bepaalt welke content het meest relevant is voor de gebruiker en toont deze in het nieuwsoverzicht. Op deze wijze filtert Facebook door middel van het Edgerank-algoritme als het ware de meest waardevolle berichten voor haar gebruikers uit de vele berichten.
 

Wat is Pagerank?

Pagerank, oftewel pagina ranking, betekent het rangschikken van webpagina's in de zoekresultaten op het internet. Deze rangschikking is gebaseerd op het belang van de desbetreffende webpagina's. Hierbij staan webpagina's met het hoogste belang bovenaan en pagina's waarvan het belang het laagst is helemaal onderaan. De methode van pagerank is opgericht door Google en speelt een grote rol in de wereld van online marketing.“Page” verwijst overigens niet naar “pagina”, maar naar Larry Page, één van de grondleggers van Google

Pagerank bepaalt op welke positie jouw webpagina getoond wordt in de zoekresultaten. Wanneer iemand bijvoorbeeld in Google op zoek is naar een rode bikini en jij hebt een webpagina waarop je rode bikini's verkoopt, dan wil je uiiteraard dat diegene op jouw pagina terechtkomt. Daarom wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen en dus een zo hoog mogelijke pagerank hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen het meest klikken op de eerste 3 zoekresultaten die verschijnen in de zoekmachine. Meer informatie vind je hier... 

 

Tags: online profilering,social media,online branding -Tags: facebook,socialmedia,tips - Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship

Heb je niet gevonden wat je zocht? Vul dan onderstaand formulier in en stel je vraag. Je kunt ook contact opnemen via Whatsapp (zie pop up of via Facebook Messenger, zie de blauwe button.  Ik zal met een antwoord op jouw vraag terugkomen! 

 

(* = verplicht)
bel mij svp terug
(* = verplicht)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Opmerkingen of vragen?
(* = verplicht)
 

 
   « Tips overzicht