Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

Veelgestelde vragen over social media en online branding

Op deze webpagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over social media, online branding en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je kunt ook zoeken door te klikken op het tabblad tips of via het loepje rechtsboven op mijn website.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op en ik zal je vraag beantwoorden.

Hoe kan ik statistieken inzien van mijn persoonlijk LinkedIN profiel?

  • Zelfs met een gratis persoonlijk account op LinkedIN kun je waardevolle statistieken bekijken over jouw 'prestaties op dit zakelijke platform door gebruik te maken van de Social Selling Index (d
  • Ga naar https://www.linkedin.com/sales/ssi
  • Log in op LinkedIN
  • Met de geanalyseerde cijfers en de informatie kun je meten of jouw bijdragen effect hebben en kun je desgewenst je gedrag op LinkedIN bijsturen. 
  • Lees de uitleg op mijn blog: Hoe-gebruik-je-de-social-selling-index-op-linkedin

Ik nodig vaak personen uit om te linken, maar mijn LinkedIn uitnodigingen worden niet geaccepteerd? Hoe vergroot ik mijn netwerk op LinkedIN?

  • Mensen willen graag weten met wie ze linken en kunnen een beetje argwanend zijn, wanneer je zonder aanwijsbare reden een uitnodiging stuurt om connectie te maken:
  • Zorg ervoor dat je een duidelijke, zakelijke en actuele profielfoto gebruikt. Gebruik geen bedrijfslogo als profielfoto!
  • Vul je profielinformatie volledig in en scherm je expertise niet af, maar deel zoveel mogelijk zakelijke informatie openbaar. 
  • Wanneer je wilt linken met iemand die je niet persoonlijk kent, schrijf dan een bericht waarin je jouw connectieverzoek verklaart, zonder er een commerciële boodschap in te verwerken, wat vaak als spam wordt ervaren door de ontvanger. Maak niet de fout om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken, want je verzoek belandt direct in de prullenbak.
    Conclusie; wees transparant en sociaal op LinkedIN.
  • Meer informatie over het uitbreiden van je LinkedIN netwerk vind je in mijn tips:  Breid je Linkedin netwerk uit

Kan ik mijn LinkedIN gegevens en connecties downloaden naar een archief ?

  • Je kunt een archief van je data bij LinkedIn opvragen en opslaan op PC of laptop, dat ook de gegevens van je eerstegraads connecties bevat:
  • Ga naar je profielfoto rechtsboven op de homepagina en selecteer ‘Privacy en instellingen’
  • Ga onderaan de pagina naar het tabblad ‘Account’.
  • Klik op ‘basisgegevens’.
  • Klik op ‘Archief van uw gegevens downloaden’.
  • Vul je LinkedIn wachtwoord in.
  • Je ontvangt dan binnen 72 uur een email om het archief van je LinkedIn gegevens te downloaden.
  • Meer informatie over het downloaden van je LinkedIN gegegevens vind je op mijn webpagina: LinkedIN archief downloaden

Ik wil mijn LinkedIN profiel aanpassen, maar wil niet dat mijn connecties deze update in hun nieuwsoverzicht zien? Hoe verberg ik mijn update voor mijn LinkedIN connecties?

  • Wanneer je niet wilt dat jouw connecties de wijzigingen, die jij toepast, in hun nieuwsoverzicht zien, kun je ervoor kiezen jouw updates (tijdelijk) niet te delen met je netwerk om je volgers:
  • Klik op ‘Profiel bewerken’,
  • Scroll in je profiel naar beneden, en schuif de groene button waar je kunt kiezen voor de optie “uw netwerk op de hoogte stellen” naar de keuze “Nee”.
  • Wanneer je klaar bent met je aanpassingen zet je hem weer op “ja” natuurlijk, want je wilt je LinkedIn connecties wel op de hoogte houden van je zakelijke informatie en ontwikkelingen.
  • Lees verder op de webpagina: LinkedIn Tip: Profiel update verbergen

Ik wil mijn CV uploaden in een bericht op LinkedIN, maar het lukt mij niet om het document te delen? Hoe kan ik een document toevoegen aan mijn LinkedIN bericht?

  • Je kunt documenten in PDF, als Word document of een Powerpointpresentatie toevoegen aan je bericht op LinkedIN, met de nieuwe functie LinkedIn documenten: 
  • Ga naar je home-pagina op je desktop (dus niet in de LinkedIN App)
  • Ga naar het blokje om een update te plaatsen
  • Daar zie je naast het foto- en video pictogram nu ook een pictogram voor documenten.
  • Wanneer je hier op klikt, kun je beginnen met uploaden. 
  • Er komt een venster in beeld waarin je jouw bestand kunt selecteren vanaf jouw PC.
  • Wanneer je een aantrekkelijke titel, een beschrijving en eventuele hashtags toevoegt, maak je de kans groter dat je document ook daadwerkelijk opvalt én gelezen wordt!
  • Meer informatie over het delen van documenten vind je op mijn webpagina: Documenten-delen-op-linkedin


Wat zijn hashtags en waar plaats je hashtags op LinkedIN? Wat is de waarde van een hashtag?

  • Er staat zoveel informatie op het veelbezochte LinkedIN, dat het steeds moeilijker wordt om voor jou relevante informatie te vinden.
    Met een hashtag kun je het LinkedIN platform filteren. Voor je online vindbaarheid kun je zelf hashtags gebruiken om je updates een label te geven zodat deze beter gevonden kan worden op dit zakelijke social media platform. Hashtags zijn woorden die beginnen met # teken (ook wel hekje genoemd) welke zoekbaar zijn op social media kanalen. Een hashtag kan een relatie hebben met je functie, branche, community, campagne of onderwerp. In mijn geval kies ik vaak voor #social media trainer #PR #Communicatie #Marketing #onlinemedia. 
    Hoe kun je hashtags gebruiken op LinkedIN?
  • Gebruik hashtags in je status updates
  • Pas hashtags toe in een gepubliceerd artikel op LinkedIN (published post)
  • Voeg een hashtag toe in reacties
  • Verwerk hashtags in je LinkedIN profiel en samenvatting
  • Volg hashtags uit jouw vakgebied of op interessante onderwerpen in jouw branche
  • Meer informatie om beter gevonden te worden door middel van hashtags lees je op mijn webpagina: Hoe gebruik je een hashtag op LinkedIN? 

Ik zoek een baan en wil solliciteren via LinkedIN, hoe kan ik gebruik maken van referenties op LinkedIN?

  • Voordat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatie- of kennismakingsgesprek, wordt je LinkedIn profiel waarschijnlijk uitgebreid bekeken door een recruiter of je mogelijke nieuwe werkgever/opdrachtgever, omdat hij een overzicht wil hebben over jouw loopbaan en werkervaring. Vanzelfsprekend leest hij ook jouw  aanbevelingen om zich een beeld te vormen, wie jij bent en wat jij voor hem kunt betekenen. 
    Hoe maak je gebruik van referenties op LinkedIN?
  • Vraag aan je leidinggevende, een (project)collega of een klant / opdrachtgever of hij tevreden is over jouw vakmanschap of expertise.
  • Vraag aan hen of zij als referent in het openbaar op LinkedIn een ‘goed woordje’ voor je willen doen, het liefst met concrete voorbeelden. 
  • Met de door je referent ingebrachte feedback kun je concrete voorbeelden van je prestaties in je cv opnemen.
  • De opsomming van je vakmanschap en kwaliteiten is een belangrijk onderdeel van je LinkedIn profiel, en ook daar telt: vermeld concrete resultaten, zodat jouw vakmanschap direct bij een werkgever of opdrachtgever in het oog springt.
  • Meer informatie over aanbevelingen op LinkedIN, lees je op mijn webpagina:  Linkedin referenties

Wat is de maximale hoeveelheid tekst, die ik (per onderdeel) kan plaatsen op mijn LinkedIN profiel?

  • voornaam: 20 tekens (inclusief spaties)
  • Achternaam: 40 tekens (inclusief spaties)

  • Meisjesnaam: 40 tekens (inclusief spaties)

  • Headline/ kopregel: 120 tekens (inclusief spaties)

  • Samenvatting: 2.000 tekens (inclusief spaties & Enters)

  • Aanbeveling: 3.000 tekens (inclusief spaties)

  • Vaardigheden: 80 tekens per vaardigheid (inclusief spaties)

  • Functie: 100 tekens (inclusief spaties)

  • Functie-omschrijving: 200-2.000 tekens (inclusief spaties)

Wat is het beste afbeeldingsformaat voor een profielfoto op LinkedIN?

  • Hoe groter de afbeelding, hoe mooier én scherper jouw profielfoto weergegeven wordt.
  • Kies voor minimaal 400 x 400 pixels en maximaal 20.000 x 20.000 pixels (maximaal 8 MB). 

Wat is het beste afbeeldingsformaat voor de omslagfoto LinkedIN om mijn openbaar profiel te mooier te maken?

  • De achtergrondafbeelding geeft net een beetje meer creativiteit op je LinkedIN profiel en moet aan de volgende kenmerken voldoen:
  • 1.584 x 396 pixels (4:1), maar niet zwaarder dan 4 MB.
  • Kijk voordat je upload even naar de blokjes die wegvallen door getoonde informatie en zorg ervoor dat daar geen tekst of logo staat, want dit komt weg te vallen. 

Ik wil artikelen publiceren op LinkedIN. Welk afbeeldingsformaat kan ik gebruik als bannerfoto?

  • LinkedIN biedt je twee opties om je artikel (ook wel blogbericht genoemd) te verfraaien met een bannerfoto:
  • 744 x 400 pixels - de afbeelding houdt ongeveer dezelfde breedte als de door jouw geschreven tekst.
  • 600 x 500 pixels - De afbeelding wordt over de volledige breedte van de pagina getoond en is een blikvanger voor je artikel.

Wat is de beste afmeting voor een logo op mijn LinkedIN Bedrijfspagina?

  • Bedrijven plaatsen meestal een bedrijfslogo op hun companypage (ook wel Bedrijfspagina genoemd) die natuurlijk goed moet worden weergegeven:
  • Het aanbevolen formaat voor het logo op LinkedIN is 300 x 300 pixels, maximaal 2 MB.

Ik wil een achtergrondafbeelding uploaden naar mijn LinkedIN Bedrijfspagina. Wat is het aanbevolen formaat voor de LinkedIN omslagfoto?

  • Bedrijven plaatsen meestal passende achtergrondafbeelding op hun companypage (ook wel Bedrijfspagina genoemd) die natuurlijk goed moet worden weergegeven:
  • Het aanbevolen formaat voor de omslagfoto op LinkedIN is 1.536 x 768 pixels.

Ik wil mijn oude foto's graag digitaal opslaan. Hoe kan ik het beeldmateriaal digitaliseren?

  •  Er is een handige app is waarmee je foto’s van vroeger kunt scannen:
  • Je foto-albums kun je op een veilige manier digitaal vastleggen met de app PhotoScan by Google (op Android en iOS). 
  • De app licht de foto’s automatisch uit het object (meestal een tafelblad of rechtstreeks vanuit het fotoalbum) en maakt er een perfecte rechthoek van en trekt de digitale versie naar een zo hoog mogelijke resolutie.

Ik zie ineens zoveel gesponsorde berichten op Facebook? Wat kan de oorzaak zijn?

  • Vaak heb je zonder dat je dat bewust bent, apps toestemming gegeven voor toegang in je Facebook account, waarmee je veel gesponsorde berichten ziet in je nieuwsoverzicht (Startpagina)
  • In onderstaande video zie je hoe je eenvoudig de toegang kunt intrekken op je desktop van apps die je niet meer gebruikt of niet interessant vindt.
  • Open het 'Apps'-scherm in de zijbalk van de Facebook-app op je mobiel (of via Instellingen  op de desktopversie zie video);
  • Vink de apps aan die je wil uitschakelen;
  • Tik (of klik) bovenaan op 'Verwijderen'.

Klik hier om de video af te spelen

Hoe kun je meldingen op Facebook ontvangen van updates die je niet wilt missen?

  • Er zijn misschien vrienden of pagina's die jou interesseren, waar je nooit een update van wilt missen. Je kunt instellen dat je een notificatie krijgt op Facebook, wanneer er een nieuw bericht is geplaatst:
  • Ga naar het Facebook account dat je wilt volgen en meldingen wilt ontvangen
  • Klik op de button volgen
  • Maak je keuze in het uitrolvenster door op het potloodje te klikken of door je keuze aan te vinken
  • De afbeelding laat zien hoe je instelt dat de berichten als eerste worden weergegeven in je nieuwsoverzicht en dat je meldingen krijgt wanneer er een update wordt geplaatst. Op deze wijze kun je het Facebook algoritme zelf beïnvloeden.

Klik hier om de video af te spelen

Een Facebookvriend plaatst updates die mij niet interesseren, daarom vind ik mijn nieuwsoverzicht niet leuk meer. Hoe kan ik zijn berichten vermijden zonder onze Facebookvriendschap te verbreken. Ik wil hem niet ontvrienden.

  • Op Facebook heb je de keuze om berichten te zien of te verbergen van een Facebookvriend of Facebook Pagina in je nieuwsoverzicht
  • Je zet de Facebook updates die zichtbaar zijn in je nieuwsoverzicht uit door naar het Facebook profiel van de desbetreffende vriend(in) of de Facebook Pagina te gaan.
  • Om het volgen van een persoon stop te zetten zonder de vriendschap te verbreken, ga je naar het betreffende profiel en klik je op de knop [Volgend] om deze instelling uit te schakelen. Vrienden weten het niet als je ervoor hebt gekozen ze niet meer te volgen.
  • Wil je geen updates van een Facebookpagina kun je er natuurlijk voor kiezen de pagina 'niet meer leuk' te vinden. Er kan een reden zijn dat je het de eigenaar van de bedrijfspagina gunt dat jij de pagina liked. Het volgen van updates van een pagina, werkt op dezelfde manier als hierboven omschreven. 

Ik ontvang altijd meldingen van Facebookvrienden. Hoe kan ik deze Facebooknotificaties uitzetten?

  • Je ontvangt automatisch meldingen wanneer mensen uit je lijst met beste vrienden iets op Facebook plaatsen, maar je kunt deze meldingen ook in- of uitschakelen:
  • Klik rechtsboven op en selecteer Instellingen external link .
  • Klik op Meldingen in de linkerkolom.
  • Klik op Activiteiten van goede vrienden en vervolgens op Op Facebook.
  • Klik naast Activiteiten van goede vrienden en selecteer Aan of Uit
  • Meer weten over het Facebookalgoritme? Lees dan mijn webpagina: Wat is Facebook algoritme ofwel edgerank?

Wat zijn de ideale afmetingen voor een Facebook-omslagfoto?

  • Het is goed om een afbeeldingsformaat te uploaden die het meest geschikt is voor de coverfoto:
  • De afmetingen van de omslagfoto ofwel coverfoto = 851 x 315 pixels.
  • Wanneer je een afbeelding uploadt die kleiner is dan deze afmetingen, dan wordt deze uitgestrekt tot de grote afmeting.
  • De afbeelding die je uploadt moet minstens 399 pixels breed zijn en 150 pixels hoog.

Welk formaat moet ik gebruiken voor mijn Facebook profielfoto?  Welke afmeting is het meest geschikt voor een logo op Facebook

  • Voor een logo of een profielfoto op je Facebook bedrijfspagina kun je rekening houden met de volgende afbeeldingsafmetingen:
  • De afmetingen Facebook-profielfoto (of het formaat van een logo) voor een Facebookpagina = 160 x 160 pixels 
  • Het mooiste resultaat krijg je wanneer je een afbeelding van 180 x 180 pixels upload

Welk afbeeldingsformaat moet ik gebruiken als coverfoto voor mijn Facebook Evenement? 

  • Wanneer je wilt dat je coverfoto goed opvalt is het aan te bevelen om het volgende afbeeldingsformaat te uploaden:
  • De ideale afmeting voor een omslagfoto voor een Facebook Event = 784 x 295 pixels.

Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik een Facebook advertentie wil maken?

  • Je moet rekening houden met de afmetingen voor Facebook advertenties:
  • Het beste afbeeldingsformaat = 1200 x 628 pixels (ratio: 1.91:1).
  • Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven.
  • Wanneer de afbeelding groter of kleiner is dan de opgegeven afmetingen, wordt deze automatisch aangepast.
  • De afbeeldingen moeten statisch zijn: bewegende GIF-afbeeldingen of flashafbeeldingen worden niet ondersteund.
  • Advertentietitels hebben maximaal 25 karakters en de beschrijvende teksten maximaal 90 karakters.

 

Heb je niet gevonden wat je zocht? Vul dan onderstaand formulier in en stel je vraag. Je kunt ook contact opnemen via Whatsapp (zie pop up of via Facebook Messenger, zie de blauwe button.  Ik zal met een antwoord op jouw vraag terugkomen! 

(* = verplicht)
bel mij svp terug
(* = verplicht)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Opmerkingen of vragen?
(* = verplicht)
 

 
   « Tips overzicht