Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA TRAININGEN en meer...

Wordt het geen tijd om te werken aan je online profilering ofwel online branding?

Ben jij als persoon of bedrijf online nog onzichtbaar?

94% van de Nederlanders heeft toegang tot internet.
Toch komt het vaak voor, dat wanneer ik de naam van een persoon of een bedrijf intik in de zoekbrowser van Google, geen enkel resultaat te zien krijg.

Hoe kan het in de huidige tijd dat je geen account hebt op Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter of Pinterest? Of dat jij of jouw bedrijf gewoonweg niet online te vinden is?


Je online profilering of online reputatie is belangrijk om beter gevonden te worden in Google

online profileringNatuurlijk weten we allemaal dat Google de allerbeste zoekmachine ter wereld is en verreweg het grootste deel van de markt heeft bezet. Google haalt de informatie om de beste zoekmachine te worden uit de sporen die gebruikers online achterlaten!

Grotere bedrijven en organisaties hebben marketing- en SEO specialisten in dienst die zich dagelijks bezighouden met de ultieme doelstelling “hoog te scoren” in Google.

Als ZZP-er of kleine MKB-er heb je deze dure oplossing normaliter niet, maar het is van essentieel belang dat ook jij je sporen op het internet nalaat, om mee te spelen met het digitale spel.

 

Hoe zorg je ervoor dat jij met een juiste online profilering hoog in de zoekmachine van Google staat?

Als je profilering op internet optimaal is, word je hoger gerankt in de zoekresultaten en ben je voor potentiële werkgevers, opdrachtgevers of klanten beter zicht-en vindbaar, hetgeen jouw kansen op een nieuwe baan, nieuwe opdrachten of een betere omzet aanzienlijk zal vergroten.

Deze vorm van profileren wordt ook wel online branding genoemd en heeft veel verschillende betekenissen.
Het Engelse woord 'Brand' wordt gebruikt als merk, naam, logo of slogan, 'personal branding' is als het gaat om jezelf als individu op positieve manier te profileren op internet.
Uiteraard geldt dat je reputatie ook offline in lijn moet zijn met de uitstraling die je online hebt.
Marketingactiviteiten rondom de bekendwording van een merk (in het Engels 'brand), noem je brand management. 
Het beeld dat je uitdraagt moet streng bewaakt worden... reputatieschade is het laatste wat je wilt.
Helaas komen missers regelmatig voor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat reputatiemanagement een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie moet zijn.

 

Hoe kun je werken aan je online profilering c.q. online branding?

1. Bepaal je doel

Om je merk goed neer te zetten, maak je eerst een plan en bepaal je wat je wilt bereiken. Wil je meer bekendheid creëren, meer klanten of meer verkopen? 

2. Formuleer je doelgroep

Bepaal wie jouw ideale klant of werkgever is. Probeer naar je eigen bedrijf of profiel te kijken met de ogen van je ideale klant of werkgever.
Is je uitstraling passend, dan zit je goed en kun je inspelen op zijn of haar behoeftes.

3. Stel doelen die bij jou passen en bij je ideale klant of werkgever

Hoe ga jij je richten op je doelgroep? Maak je gebruik van online media of kies je voor offline marketingmiddelen? Hoe is de huisstijl van jouw bedrijf en past deze goed bij jouw onderneming? Hoe zijn je persoonlijke social media accounts ingericht? 
Is de externe beeldvorming op je website en op social media gelijkluidend, dus herkenbaar voor de bezoeker (lees: nieuwe klant, opdrachtgever, werkgever)?

4. Online communicatie

Online branding rust voor een groot deel op de wijze waarop je communiceert. Is jouw boodschap duidelijk en aantrekkelijk voor de lezer? Een goede contentplanning kan een leidraad zijn om consequent de aandacht van jouw doelgroep vast te houden. 

5. Social media

Onderzoek op welke social media kanalen jouw klanten of werkgevers zitten. In Nederland zijn de meest gebruikte social media kanalen Facebook, Pinterest, Twitter, Instagram en LinkedIn.
Welk medium past het beste bij jouw ideale klant of werkgever.... en past dit ook bij jou?

Ik wil graag met je delen hoe jouw expertises of competenties goed gevonden kunnen worden in Google in tijdens een afspraak social media advies voor ondernemers of door je meer te vertellen over de superhandige tools die beschikbaar zijn. Deze kun je vinden onder mijn tabblad TOOLS op deze website.

Maak nu een afspraak! 

Bel direct!
bel Paula de Boer



Tags:
SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing
Tags: Google,Google+,Zoekmachine


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

 
   « Tips overzicht