Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA SUPPORT en meer...

Hoe word je de beste tekstschrijver van Nederland?

beste tekstschrijverHet online platform Bedrijvenconsultant.nl heeft een overzicht van de beste tekstschrijvers samengesteld, met een top 10 van de belangrijkste Nederlandse tekstprofessionals, die zijn beoordeeld op hun competenties.

Als contentmaker ben ik gek op tekst en taal, maar toch was ik aangenaam verrast dat mijn naam is opgenomen in deze top 10 voor 2021.
Mag ik trots zijn op het behaalde resultaat? Je vindt Pride & Proud PR en Communicatie op de 4e plaats!


klik hier voor de Nederlandse top 10 beste tekstschrijvers 2021 external link  

Hoe schrijf je goede teksten?

Als tekstschrijver bepaal ik als eerste mijn tekstdoel, welke zijn onder te verdelen in 6 doelen:
 
  1. Informeren: wetenswaardigheden of nieuws delen, kennis overbrengen, 
  2. Uiteenzetten: een opinie delen, een mening over iets hebben en daar over schrijven
  3. Beschouwen: de lezer aan het denken zetten over een bepaald onderwerp
  4. Overtuigen: duidelijk maken waarom je mening juist is.
  5. Aansporen: de lezer overhalen tot een actie (als bestellen of inschrijven voor een nieuwsbrief); de lezer activeren.
  6. Amuseren: de lezer vermaken door iets bijzonders, grappigs of boeiends te vertellen. Dit doel komt vooral voor bij fictie, maar soms zijn zakelijke teksten zo geschreven, dat ze de lezer ook willen amuseren, zoals in columns.

Ik ben misschien eigenwijs, maar ik vind dat in bovenstaande algemene lijst 2 tekstdoelen ontbreken, te weten: 

  • Adviseren: goede raad geven.
  • Waarschuwen: op een gevaar of risico wijzen.

Wanneer ik mijn doel heb bepaald, probeer ik mij te verplaatsen in de toekomstige lezer.
Ik stel mijzelf de belangrijke vraag;

Wie en wat wil ik bereiken met mijn (web)teksten?


In één tekst kunnen verschillende tekstdoelen verweven zijn, maar ik heb meestal maar 1 hoofddoel in gedachten.

Een voorbeeld: In een tekst over drugsgebruik kan ik informatie geven over drugs, daarna een opinie uiten en tenslotte de lezer ervan overtuigen dat drugsgebruik fataal is voor de gezondheid en het welzijn van de gebruiker. Mijn hoofddoel is overtuigen, de andere doelen zijn hieraan ondergeschikt.
 
In het geval van een commerciële tekst of reclame maak ik vaak gebruik van de volgende doelen: informeren over een product, overtuigen van de kwaliteit en ten slotte het hoofddoel; de aansporing van de lezer om het product te bestellen. 

 


Welke tekstvormen kun je gebruiken bij het schrijven van een tekst?


Bij het schrijven van een tekst zullen de tekstdoelen variëren, waarbij je kunt kiezen uit verschillende tekstvormen. 

  • Een tekstsoort kan verschillende vormen hebben, bijvoorbeeld een roman, een column, een nieuwsbericht, een reclametekst of een gedicht.
    Hoe de tekst eruitziet, noemen we de tekstvorm.

    Voor het schrijven van goede teksten kun je deze handige tabel met tekstdoelen, bijhorende tekstsoorten en voorbeelden van tekstvormen raadplegen.

    tekstdoelen tekstsoorten tekstvormen

     


    Webteksten: 5 tips om de aandacht van de lezer te trekken én vast te houden 

    Veel online lezers 'scannen' tekst, met het doel direct antwoord te krijgen op hun vraag.
    Daarnaast wordt de lezer online eerder afgeleid door een drukke vormgeving, bewegende beelden of commercials, dan wanneer men ter ontspanning een tijdschrift of een boek leest. Het is goed om hier rekening mee te houden en gebruik te maken van de volgende adviezen. 

    1. Zet de belangrijkste informatie bovenaan
    2. Begin je artikel met een introductie die een korte samenvatting geeft van je artikel, met een 'prikkelende' stelling of grappige anekdote.
    3. Maak per onderwerp een alinea mét een informatieve tussenkop
    4. Zorg ervoor dat de tussenkoppen een beknopte samenvatting van je verhaal weergeven
    5. Maak een aantrekkelijke visuele tekstopbouw door gebruik te maken van:

      • Witregels
      • Vetgedrukte teksten
      • Cursieve teksten
      • Kaders
      • Opsommingstekens
      • Lijstjes
      • Hyperlinks naar samenhangende content
      • Breek lange stukken tekst, door gebruik te maken van visuele content (afbeelding, tabel, infographic, video etc.)

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw webtekst wordt gelezen?

Wanneer je een webtekst hebt geschreven, wil je natuurlijk graag publiek bereiken.Om lezers te bereiken zul je jouw tekst moeten promoten. 
Voor de vind- en zichtbaarheid van je webteksten kun je gebruik maken van de mogelijk voor Free Publicity door social media slim in te zetten

Ook is het belangrijk dat jouw webteksten zoekmachineoptimaal zijn geschreven. Als SEO tekstschrijver schrijf ik teksten die in de zoekmachines worden geïndexeerd, waardoor het online publiek mijn artikel, blog, reclame of andere tekstvorm kan vinden op internet.
Deze manier van schrijven is niet compleet anders dan het schrijven van een gewone tekst, maar je moet wél rekening houden met een aantal relevante factoren, die het zoekmachines mogelijk maakt om webteksten te kunnen indexeren.
SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie is écht een vak apart.

Ik heb er diverse blogs over geschreven, waaronder deze:

Hoe kun je een seo blog schrijven? (tips)

Hoe kun je SEO toepassen op een webtekst? (tips)

Hoe kun je hoger scoren in google?


Hoe krijg je meer bezoekers op je website? (tips)

Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

Je kunt ook direct bellen voor het maken van een vrijblijvende afspraak!