Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Wordt jouw website getoond in de Google zoekresultaten?
Nee...? Dan is het de hoogste tijd om SEO toe te passen.

zichtbaar wordenOfwel, hoe zorg je ervoor dat jouw website beter zichtbaar en vindbaar wordt en vaker wordt bekeken in de zoekresultaten van Google?
Hoe vindt jouw potentiële klant, jouw bedrijf of jouw dienstverlening tussen de miljoenen websites die online te vinden zijn?
Dat doe je door je website beter zicht- en vindbaar te maken voor de online zoekmachines met behulp van SEO.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor ‘search engine optimization’, ofwel zoekmachine-optimalisatie, dat bestaat uit een verzameling handelingen die een website beter online vindbaar maken.

Wat doe jij als je een dienst of bedrijf zoekt, of meer informatie wilt over een item, vraagstuk, bedrijf of persoon? Je gebruikt waarschijnlijk een online zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google, typt er zoekwoorden in en kijkt naar de zoekresultaten om vervolgens de klikken of de website datgene aanbiedt, naar waar jij hebt gezocht .
De websites die op pagina 1 of 2 worden getoond hebben hun SEO goed voor elkaar, nu jij nog!

Hoe zorg je ervoor dat je in Google gevonden wordt?

Naast, door Google geïndexeerde SEO-informatie op je website, doorzoekt Google ook de structuur van je website. Denk hierbij aan je domeinnaam en de gekozen URL (ofwel het webadres).
Een goedgekozen URL is een webadres dat verwijst naar het product, de dienst of het item waar jouw webpagina over gaat.

Verkoop jij scootmobielen, gebruik dan het woord ‘scootmobielen’ in de URL. Dit is ook toe te passen op de titel van je website. Daarnaast is de meta-description (samenvatting onder de website URL) erg belangrijk omdat deze korte omschrijving te zien is in de zoekresultaten en de zoeker naar een scootmobiel op basis daarvan, beslist of deze doorklikt naar je website. Het vormt namelijk een soort slogan waarmee je in eerste instantie aandacht trekt.

Zie hier het voorbeeld van Scootplaza uit Amersfoort

Zoekresultaat Scootplaza

Het invullen van alt-tags (ofwel alternatieve tekst) van afbeeldingen met vermelding van het zoekwoord is ook een middel om beter gevonden te worden. Een kleine moeite wanneer je een afbeelding plaatst.

SEO tips over de inhoud van je website

De bovenstaande tips zorgen ervoor dat de basis om gevonden te worden in Google gelegd is. Maar er is meer!

Een belangrijk deel van SEO is gebaseerd op de inhoud van je website (de content).
Het is verleidelijk om in een online tekst veel zoekwoorden te plaatsen, maar dat is niet slim.
Een ‘zoekwoord’ mag maximaal 4% procent van het totaal aantal woorden voorkomen in de tekst. Wanneer je een zoekwoord te vaak gebruikt, dan kan Google dit classificeren als spam en kan dit vervolgens bestraffen met een lagere positie in de zoekresultaten!!
Bij Google legt men steeds meer de nadruk op de kwaliteit van informatie: vind je wat je denkt te zoeken? Uiteraard geldt dat je gerust een aantal belangrijke zoekwoorden in de tekst kunt verwerken, maar maak het niet bont.

Heb jij een Wordpress website? Een handige tool is de Yoast plugin, die je stapsgewijs uitlegt, hoe je je webteksten SEO maakt. Ik heb daar een uitgebreid handleiding voor geschreven. 

Het belang van linkbuilding

Een belangrijk onderdeel van SEO zijn links. Gevonden worden in Google gaat steeds meer over de status van je website. Of je een autoriteit bent in jouw vakgebied wordt gemeten aan binnenkomende externe links. Hoe vaker naar je website wordt gelinkt door populaire websites, hoe beter.
Maar dat is natuurlijk niet eenvoudig…grote websites linken niet zomaar naar jouw website. Eenvoudiger is het om voor te stellen in je eigen netwerk, om jullie beider websites aan elkaar te linken.
Vergeet niet om interne links, van de ene webpagina naar de andere, dus binnen je website, aan te brengen. Dit is voor de gebruiker en de zoekmachine handig. Bovendien krijgen deze links, mits ze zorgvuldig worden aangebracht, ook een hogere waardering van Google.

Zorg dat je website actueel is

Internet is continu in beweging.. De manier waarop zoekmachines websites indexeren, verandert constant. Je website mag niet statisch zijn. Nieuwe Inhoud ofwel content, zorgt ervoor dat bezoekers je site vaker bezoeken en de link delen. Het is verstandig om een weblog (blog) bij te houden op een pagina op je website en deze nieuwe artikelen te delen op social media (waarover in de volgende paragraaf meer).
Op dit deel van de website post je regelmatig berichten, waarbij je jezelf als een autoriteit op je vakgebied kunt profileren. Een informatieve, interessante of grappige blogtekst wordt vaak gelinkt, wat een goede invloed heeft op de positie van je website in de zoekresultaten.

Het weblog van Pride & Proud vind je op deze website onder het tabblad tips, waar ik advies geef op het gebied van social media.

Social media en content Management

Zoekmachines traceren tegenwoordig de social media resultaten in hun algoritmes die de ranking bepalen van websites. De laatste jaren hecht Google meer aan social mediagebruik om een website te waarderen. Dat is niet verwonderlijk, want de inhoud van een site kan via een link snel gedeeld worden op social media. Hoe vaker jouw updates worden gedeeld, hoe meer mensen jouw webblogs of webberichten lezen. Wanneer meer links naar jouw website verwijzen, is dat goed voor de linkbuilding van jouw website.

Beter zicht- of vindbaar zijn in Google

Mocht je op zoek zijn naar een SEO-tekstschrijver voor de webteksten op jouw website, heb je advies of training nodig of wil je jouw social media marketing uitbesteden?
Wil je informatie over SEO websites van CF Consultancy? Klik dan op deze link.  

Wellicht wil je, om te beginnen, jouw online profiel eens laten analyseren?

Neem gerust contact met mij op!

Tweet: Wil jij ook werken aan je online profilering… zodat je doelgroep jouw bedrijf kan vinden op internet?

Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing
Tags: website,tips,visitekaartje

 
   « Tips overzicht