Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA SUPPORT en meer...

Wat zijn de raakvlakken tussen Personal, Public Relations (PR) en Promotie?

…Er zijn eenvoudiger manieren om een boodschap te verzenden…

Personal & Public Relations

Public Relations ofwel PR heeft tot doel het bevorderen van de relatie tussen een organisatie c.q bedrijf en haar publieksgroepen of klanten, door een positief imago ofwel goodwill te creëren.
Personal Relations bevordert het imago van een persoon of bedrijf door gebruik te maken van promotie via off- en online communicatie en social media.
Er wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om het publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, en promoties.
Kortgezegd: “Public Relations zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.”

De termen PR (Public Relations) en Marketing worden vaak door elkaar gehaald.

Graag maak ik het verschil duidelijk:

Public Relations; “datgene wat een bedrijf c.q. organisatie onderneemt om te zorgen dat mensen op een bepaalde manier over het bedrijf denken.”

Marketing; “datgene wat een bedrijf doet om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen.”

Public Relations draait om bedrijfsimago en Marketing is gericht op het vergroten van de verkoop

Er zit een duidelijke overlap tussen beide specialismen. PR en marketing vormen samen een perfect duo.
Immers,marketing kan niet zonder PR en PR niet zonder marketing. Je komt geen stap verder wanneer je als bedrijf of dienst niet weet wat je commerciële boodschap is en hoe je dit kunt uitdragen.

Men denkt vaak dat goede Marketing en PR alleen is voorbehouden aan grote bedrijven met een ruim budget.
Juist voor ZZP-ers en MKB-bedrijven zijn er door de vele (gratis) social media kanalen grote kansen om dit goed op te pakken en je te onderscheiden van je concurrent.

Heb jij een duidelijk strategie waarin duidelijk is wat je wilt communiceren, aan wie je de boodschap wilt overbrengen en hoe je deze personen kunt bereiken?

Een goede Marketing en PR strategie en vooral de uitvoering, zorgt voor succes en daarmee voor extra omzet

Hierin zul je moeten investeren, maar het zal zich zeker uitbetalen. Immers, het zal je meer kosten om een verkeerd imago om te buigen of om alsnog de juiste doelgroep te bereiken, wanneer je eenmaal de verkeerde weg bent ingeslagen.

Off- en online communicatie verloopt via verschillende kanalen:

  • Public Relations in gedrukte media als kranten, radio, televisie, magazines
  • Beurzen, evenementen, campagnecongressen
  • Social Media, digitale advertenties of uitingen via Internet.

PR heeft ook een signaalfunctie om trends en nieuws uit de buitenwereld op te merken en hierop adequaat op in te spelen.

Actualiteit is een belangrijk onderdeel voor de Public Relations van een organisatie of bedrijf.

Wat is Promotie?

Een onderdeel van Personal en Public Relations is Promotie, waarmee ik bedoel het onder aandacht brengen van een nieuw of bestaand product of service met als doel de omzet positief te beïnvloeden.

De rol van internet is enorm gegroeid en het World Wide Web geldt naast de bedrijfsbrochure en de folder als het belangrijkste medium. Met de komst van sociale mediakanalen als weblogs, Pinterest, LinkedIn, Facebook en Twitter is er een nieuw kanaal ontstaan voor online marketing.

PRide & PRoud levert marketingdiensten in de volgende vakgebieden:

  • Personal & Public Relations
  • Profilering (on- en offline branding)
  • Pers & Redactie
  • Promotie

Wil je meer informatie over mijn PR of promotionele diensten? Bel mij voor een afspraak.
Wij kunnen afspreken in Hoevelaken, Gemeente Nijkerk, vlak onder Amersfoort of op een door jou gewenste locatie! 


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.