Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA SUPPORT en meer...

Social Media inzetten voor Public Relations en promotie 

Ik ben actief op Social Media om mijn opdrachtgevers en mijn eigen bedrijf te promoten. Natuurlijk zijn er altijd mensen in mijn digitale netwerken die mijn berichten als ‘spam’ beschouwen. 
Mocht het zo zijn dat deze volgers mijn online uitingen als hinderlijk ervaren, is daar een vrij eenvoudige verklaring voor.

Laten we voor het gemak Facebook als voorbeeld nemen:

Wanneer een Facebook gebruiker weinig personen volgt, waarvan er één tussen zit die dagelijks een paar berichten plaatst, dan verschijnen deze vrijwel altijd in zijn/haar nieuwsoverzicht.
Mensen die honderden particulieren en bedrijven in hun netwerk hebben, zien niet al mijn promotionele berichten omdat hun Facebook nieuwsoverzicht (newsfeed) veel gevarieerder en continue in beweging is. Mijn bericht is maar een paar minuten in zicht en dan dienen de volgende berichten zich alweer aan.

Openbare gedeelde berichten hebben een veel groter bereik, dan wanneer men een bericht alleen met vrienden deelt. Sterker nog, een openbaar bericht kan zelfs viraal gedeeld worden, zonder dat de plaatser van het bericht dit heeft voorzien. Vanzelfsprekend tellen likes, reacties en deelacties ook mee of een update veel getoond wordt op Facebook. Hoe groter een netwerk des te meer kans op reacties, dat is  logisch, nietwaar?
Het algoritme van Facebook weet door haar wiskundige berekeningen precies welke updates over het algemeen interessant worden gevonden, maar geeft de Facebookgebruiker ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wat hij wel of niet wilt zien in zijn nieuwsoverzicht.


Maak gebruik van free publicity op Social Media

Omdat ik over de kennis beschik hoe ik online vindbaar en zichtbaar kan worden, maak ik dankbaar gebruik van free publicity op Social Media:

  • De meeste berichten deel ik openbaar
  • Ik werk aan het vergroten van mijn netwerk
  • Ik plaats een grote variëteit aan berichten: grappig, ontroerend, zakelijk, luchtig, 
  • Ik variëer in de soorten updates, video, foto, links, alleen tekst 
  • Ik deel mijn Facebookberichten ook op andere Social Media platformen als Google+, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Multichannel Marketing vergroot het bereik.
  • Ik geef gratis tips en adviezen

Wanneer jij mijn Facebook updates hinderlijk vindt, geef ik je  tips om daar verandering in te brengen. 

Er zijn drie methodes:

  1. Breid je Facebook netwerk uit, zodat mijn updates niet altijd bij jou in beeld komen.

  2. Vink in de instellingen aan, dat je mijn updates niet in je nieuwsoverzicht wil zien. (Of vink aan dat je specifieke updates niet wil zien… ik heb alle meldingen van games en vind-ik-leuks van mijn Facebook netwerk uitgeschakeld. Dat houdt mijn nieuwsoverzicht een stuk interessanter en overzichtelijker!) Klik hier voor de handleiding spelletjes blokkeren

  3. Volg mij niet!
    Of mijn berichten in jouw nieuwsoverzicht worden getoond kun je zelf instellen! Deze stappen kun je nemen om iemand te ontvolgen.

  4. En de laatste, meest desastreuze .. ontvriend mij of ontvolg mijn Facebookpagina. :-(

 

Wanneer ik op Social Media stil in een hoekje ga zitten, wordt mijn bedrijf of mijn opdrachtgever niet opgemerkt.

En waarom zou ik mijn zorgvuldig opgebouwde netwerk niet gebruiken voor Public Relations en promotie?
Immers, ook ik wil een plakje kaas op de boterham!

Mocht je Social Media zakelijk willen inzetten, is het misschien een goed idee om een Workshop Social Media te volgen! 

 

Tags: facebook,SocialMedia,tips


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

 
   « Tips overzicht