Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA SUPPORT en meer...

Heeft jouw bedrijf al een Google Bedrijfspagina?

Verwarrend... de verschillen tussen een Google+ profiel en een Google Bedrijfspagina ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd.

Ik kan mij voorstellen dat het je duizelt, wanneer je informatie zoekt over jouw vermelding op Google en zal proberen om helder uit te leggen wat het inhoudt.

Een goed ingerichte Google Bedrijfspagina biedt organisaties, (lokale) bedrijven, producten, merken een eigen identiteit en een goede online aanwezigheid in Google.

Gebruik Google Mijn Bedrijf om een lokaal bedrijf, merk, organisatie of artiest online te promoten. Wanneer je jouw bedrijf toevoegt met Google Mijn Bedrijf, maak je tegelijkertijd een Google+ pagina.

Bij het maken van een Google Mijn Bedrijf vermelding wordt er een Google+ lokale pagina aangemaakt, welke automatisch geschikt is voor lokale vindbaarheid ofwel local search.

Google+ pagina voor Bedrijven

Waarom zou je gebruik maken van het sociale media netwerk van Google als Marketingmiddel?

Met de komst van 'Google Mijn Bedrijf' is de Google+ pagina geïntegreerd. Een lokale Google+ bedrijfspagina wordt gebruikt voor zoekopdrachten waarbij nabijheid c.q. de locatie / het adres belangrijk is. De term 'local search' wordt hierbij gebruikt en het optimaliseren van de vindbaarheid in de zoekmachines, door gebruik te maken van een Google+ pagina en Google Mijn Bedrijf, noemen we 'local SEO').

Een Google Bedrijfspagina vergroot je online zichtbaarheid en is bovendien GRATIS!

Google Bedrijfspagina’s kunnen op dezelfde wijze gebruikt worden als een Google+ profiel en kunnen personen toevoegen aan kringen, het bedrijfsprofiel bewerken, updates op Google+ delen, +1-waarderingen geven aan items op internet en Hangouts maken en hieraan deelnemen.

Hierbij een handleiding wanneer je Google+ wil inzetten als marketingmiddel voor je bedrijf:

Hoe maak je een Google+ profiel aan?

Of je nu een grote multinational bent, een MKB-er of een lokale ondernemer, maak altijd eerst een persoonlijk profiel aan. Dit is gekoppeld aan een gmail account.
Je kunt je hier registreren.

Hoe maak je een Google Bedrijfspagina aan?

Hoe je dat kunt doen, zie je hier.

Als je een Google Bedrijfspagina voor je organisatie maakt, moet je er rekening mee houden dat pagina's meerdere beheerders kunnen hebben. Je kunt personen toevoegen als beheerder die als back-up kunnen optreden, wanneer iemand anders jouw pagina moet beheren. Zo kun je het beheer van de pagina delen met meerdere personen, zonder dat je jouw persoonlijke accountgegevens hoeft te delen. Als je een pagina maakt maar geen eigenaar meer wilt zijn, kun je het eigendom overdragen aan iemand anders.

Hoe stel je de rechten van de eigenaar en van eventuele beheerders in van je Google Bedrijfspagina?

Voordat je begint met maken van een bedrijfspagina, is het aanbevolen eerst de beheerdersrollen die Google Bedrijfspagina’s bieden, onder de loep te leggen.
Er bestaan drie typen beheerders voor Google Bedrijfspagina's: eigenaren, beheerders en communicatiebeheerders. Elke pagina kan slechts één eigenaar hebben, maar tot wel 50 beheerders of communicatiebeheerders.

Lees hier wat de verschillen in rechten zijn.

De persoon die een nieuwe bedrijfspagina maakt, wordt automatisch eigenaar en deze is gekoppeld aan zijn gmail-account. De eigenaar kan vervolgens werknemers of dienstverleners toevoegen en hen een beheerdersrol toewijzen.

Let op... In tegenstelling tot een eigenaarsrol kan een beheerder geen accounts toevoegen/verwijderen en het eigendom van een Bedrijfspagina nooit overdragen. Het eigendom van een pagina kan wel tussen beheerders worden overgedragen.
Een door jou aangestelde Paginabeheerder kan een Google+ pagina - Mijn Bedrijf aanmaken voor jouw bedrijf en kan later het eigendom overdragen aan jou, maar uiteraard brengt dit een risico met zich mee. Wat nu als de beheerder je firma verlaat of als er een arbeidsconflict ontstaat tussen jou als de bedrijfseigenaar en de beheerder? Het is veiliger om een bedrijfsmanager te machtigen om namens je bedrijf op te treden op Google+ zonder dat deze eigenaar is van de Google+ Pagina.

Lokale Google+ pagina (ofwel Google+ Local)

Wil je jouw bedrijfsinformatie toevoegen aan Google Maps?
Wanneer je een pagina maakt op Google Mijn Bedrijf, kan de bedrijfsinformatie worden weergegeven op Google Zoeken, Google Earth en in andere Google-services. Daarnaast krijgt je bedrijf een Google+ pagina om contact te leggen met jouw klanten.

Een Lokale Google+ pagina heeft het voordeel dat deze een functie heeft, waardoor (toekomstige) klanten gemakkelijk de fysieke locatie van die onderneming kunnen vinden omdat deze een kaart van de locatie van de onderneming weergeven en het adres, het telefoonnummer en de openingstijden vermelden, waarmee het een instrument wordt waarmee bedrijven hun omzet kunnen verhogen door beter online vindbaar en bereikbaar te zijn. Het is algemeen bekend dat 98% van de consumenten online zoekt naar lokale bedrijven. Dat het hebben van een Google+ Lokale Bedrijfspagina commercieel bijzonder interessant is, moge duidelijk zijn.

Een Google Bedrijfspagina linken aan je website

Door je Google Bedrijfspagina te linken aan je website, kun je gemakkelijker in contact komen met je vrienden, je fans en klanten. Bovendien worden hierdoor gegevens geleverd aan Google die worden gebruikt om de relevantie van jouw website te bepalen voor zoekopdrachten van gebruikers op Google Zoeken.

Als je een Google Bedrijfspagina hebt, moet je het lokale verificatieproces gebruiken om bedrijfsinformatie toe te voegen aan Google Maps en om de verificatiebadge weer te geven op een Google Bedrijfspagina. Dit houdt in dat er een controle plaatsvindt of het bedrijf daadwerkelijk op het opgegeven adres gevestigd is en dat de aanvrager gerechtigd is namens deze firma te handelen.
 Ga als volgt te werk om jouw website toe te voegen. Wanneer je niet bekend bent met het bewerken van je website, kunt je het beste samenwerken met je webmaster. Zoals de naam al zegt kan een beheerpagina (Dashboard) gebruikt worden voor beheren van je account op Google Mijn Bedrijf.

Klik hier om direct een lokale Google Bedrijfspagina aan te maken.

Lees hier alles over de verificatie.

Aan de hand van dit voorbeeld kun je zien hoe een vermelding in Google eruit komt te zien:

Pride & Proud op Google

Updates delen via het Mijn Bedrijf dashboard

Gebruik het dashboard van Google Mijn Bedrijf om klanten, volgers en fans op Google+ op de hoogte te houden. Je kunt rechtstreeks vanaf het dashboard een status, foto of video plaatsen of een evenement maken.

Foto's: deel foto's met volgers. Deze foto's worden weergegeven in de Google+ updates voor uw pagina en kunnen ook worden weergegeven op Google Maps, Zoeken en meer. Je kunt foto's plaatsen die je al aan Google+ hebt toegevoegd of nieuwe foto's uploaden.

  • Link: deel een URL of inhoud die mogelijk interessant is voor jouw klanten.
  • Video: maak een nieuwe video, upload er een vanaf uw computer of deel er een via YouTube met jouw klanten.
  • Evenement: maak en promoot een gepland evenement vanaf je pagina. Je kunt kiezen wie je wilt uitnodigen of het evenement openbaar maken voor iedereen.

Klik hier voor meer gebruikersmogelijkheden.

Een Google+ community vinden en lid worden

Met een pagina kun je lid worden van communities en is het mogelijk om een community te starten op Google+. Communities zijn een krachtig instrument voor online marketing en spelen een belangrijke rol binnen het Google+ platform.

Je kunt lid worden van communities om personen of bedrijven te zoeken die geïnteresseerd zijn in dezelfde dingen als jij, zoals bijvoorbeeld, marketing, social media, fotografie, koken, muziek of sport. In feite helpen ze hierbij het filteren van informatie op onderwerp.
Zonder communities zouden we overstelpt worden met ongerelateerde berichten en het overzicht kwijt raken. Afhankelijk van de toelatingseisen van de community moet je mogelijk op goedkeuring wachten voordat je lid kunt worden.

Tip: Je kunt lid worden van een Google+ community als jezelf met je persoonlijke account of als een Google+ pagina.

PS: Google is voortdurend in ontwikkeling... als voorbeeld: datgene wat vandaag de dag Google Mijn Bedrijf heet, kan morgen weer een andere naam hebben. Dit blog is een leidraad, maar er kunnen om deze redenen geen rechten aan ontleend worden. Je zult begrijpen dat ik geen direct lijntje met de CEO van Google heb! ;-)

Misschien vind je het ook interessant om mijn andere tips voor een betere zichtbaarheid op internet te lezen?

Natuurlijk maak je mij blij als je mijn tip deelt met je Twitter netwerk! Het is eenvoudig...je hoeft alleen op de volgende link te klikken!
Tweet: Wat een handige #socialmedia tip van @PrideandProud! Misschien voor jou ook interessant?

Veel succes met je online profilering op Google!

Heb je vragen of wil je hulp bij het aanmaken van een account, kun je altijd contact met mij opnemen.

Natuurlijk maak ik graag een account voor je aan en zorg ervoor dat jouw Google Bedrijfspagina optimaal is ingesteld.

Ik weet als geen ander dat reviews voor mijn Bedrijfspagina in Google heel erg belangrijk zijn om beter te ‘ranken’ in de zoekresultaten.
Mag ik je vragen of je Pride & Proud PR en Communicatie een beoordeling wilt geven?

Tags: Google,Google+,Zoekmachine
Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing

 
   « Tips overzicht