Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

Creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol 

Emoticons zijn populairder dan ooit. Jaarlijks komen er tientallen bij. Vroeger werden ze vooral door jongeren gebruikt, maar tegenwoordig heeft ook de oudere generatie de emoticon gevonden. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven steeds meer met emoticons doen. Al is het maar om op te vallen of interactie uit te lokken. Het gaat zelfs zover dat bedrijven hele marketing campagnes rondom emoticons bouwen.

In dit artikel bespreken we 5 creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol. 

1. Bij Domino's bestel je een pizza door een pizzapunt te tweeten

De marketingafdeling van Domino’s Pizza bouwde een creatieve Twitter campagne rond de welbekende pizza emoticon. Niet alleen werd de pizza emoticon gebruikt om een pizzapunt te maken, ook werd er een compleet nieuw innovatief bestelsysteem gelanceerd. Via Twitter kon je een pizza bestellen door een pizza emoticon te tweeten. Onder de voorwaarden dat je Domino’s profiel aan je Twitter profiel is gekoppeld, zodat Domino’s weet waar de pizza bezorgd moet worden. 

2. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 

Tegenwoordig zie je veel bedrijven die Facebook gebruiken om marktonderzoek te doen door een vraag te stellen aan de volgers, waarbij deze kunnen reageren met een emoticon, die geïntegreerd is in de nieuwe Facebook like-button. Zuivelproducent Alpro was één van de eerste bedrijven die op deze wijze marktonderzoek deed. Het bedrijf vroeg haar volgers te stemmen op hun favoriete amandeldrankje. Stemmen kon met het bekende duimpje, een hartje of schaterlachende emoticon. Het leverde het bedrijf veel interactie en een groot bereik op, precies het doel van de marketingcampagne!

3. Durex maakt zich sterk voor de condoom emoticon 

Ieder jaar worden er tientallen emoticons toegevoegd, maar tot op heden nog geen condoom emoticon. Condoomfabrikant Durex is van mening dat dit hoog tijd wordt, als vervanging van de aubergine emoticon, die voor alles wordt gebruikt, behalve om aan te geven wat er vanavond op het menu staat. De achterliggende gedachte van Durex is niet eens zo gek, want het bedrijf wil veilige seks stimuleren door de emoticon beschikbaar te stellen. Durex startte zelfs de #CondomEmoji campagne om de interesse te peilen voor de condoom emoji. De interesse is groot, maar het heeft nog niet de gewenste condoom emoticon opgeleverd. 

4. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist

McDonald’s bouwde rondom haar slogan 'Good Times'' een complete emoticon campagne met vijf verschillende uitingen. Tot grote hilariteit koppelde McDonalds haar campagne aan alles behalve Good Times, namelijk aan frustrerende situaties voor automobilisten zoals bijvoorbeeld wegwerkzaamheden of lang winkelen met je vriendin. De frustraties kon je kwijtraken, door even naar de McDrive te rijden en een lekker patatje te eten. 

5. WWF (Wereld Natuur Fonds) gebruikt emoticons om bewustwording te creëren.

Enkele jaren geleden lanceerde het WWF ofwel het Wereld Natuurfonds de social media campagne #EndangeredEmoji. De op emoticons gebaseerde fondsenwervingscampagne moest geld in het laadje brengen om 17 bedreigde diersoorten en hun leefomgeving te beschermen. Je kon doneren door #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een emoticon. Je kon een specifiek diersoort steunen door een emoticon van het door jou gekozen dier te versturen, zoals bijvoorbeeld een panda of een olifant

Kortom, met een dosis creativiteit en humor kun je een reclamecampagne opvrolijken en onder de aandacht van het publiek brengen door het gebruik van emoticons. 

Dit artikel werd aangeboden door Jeroen van der Zwet van J.M. Promotions, met wie ik graag eens een  wil drinken!  😆

 
   « Tips overzicht