Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Wat is Facebook algoritme ofwel edgerank?

Het social media platform Facebook heeft veel enthousiaste gebruikers, die berichtjes, foto’s, video’s en teksten plaatsen.
Wanneer je àlle berichten van jouw vrienden en Pagina's die je volgt, te zien zou krijgen in jouw nieuwsoverzicht (de startpagina), zal het je al snel duizelen.

Daarom heeft Facebook de edgerank ingevoerd. In het Nederlands noemen we het algoritme.

 

Hoe werkt het Facebook algoritme?

De edgerank is een algoritme (wiskundige formule) waarmee Facebook automatisch bepaalt welke berichten van vrienden en gelikete pagina’s een gebruiker wel of niet te zien krijgt in haar/zijn nieuwsoverzicht.
Op deze manier worden duizenden berichten gefilterd, zodat Facebookgebruikers alleen dié berichten zien, welke zij interessant vinden.
Je nieuwsoverzicht past zich door het algoritme aan, gerelateerd aan je interesses en aan je Facebook-activiteiten zoals liken, reacties en delen.
Bovendien heb je zelf invloed op datgene wat je wél of niet wil zien in je nieuwsoverzicht door Facebookvrienden niet meer te 'volgen', updates uit te schakelen, advertenties te blokkeren etc.

Wanneer jij veel berichten te zien zou krijgen, waarbij een groot deel voor jou niet interessant is, bestaat de kans dat je Facebook niet gebruiksvriendelijk vindt en haak je misschien wel af… en dat is het laatste wat Facebook wil!
Wanneer je berichten te zien krijg, waar jij belangstelling voor hebt, zonder dat het een informatie-overkill wordt, vind jij Facebook een leuk social medium en beleef je plezier aan het deelnemen aan Facebook.

Waarop baseert Facebook haar algoritme ofwel edgerank?

Facebook kijkt naar verschillende aspecten om te bepalen of jouw fans een bericht wel of niet interessant vinden. Uiteraard is de eerste norm het verkrijgen van likes, maar de reacties en het delen van je update is natuurlijk nog veel beter!
Daarnaast is timing belangrijk. Facebook houdt onder meer rekening met de tijd waarop het bericht geplaatst is.
Wanneer een bericht kort geleden geplaatst is, dan is de kans groter dat jouw fans het bericht te zien krijgen, wanneer zij online zijn.
Wanneer je een bericht ’s morgens plaatst en je volgers kijken ’s avonds op Facebook, dan is de kans kleiner dat jouw fans het bericht te zien krijgen, omdat er in de loop van de dag veel actuele Facebookgebruikers updates hebben geplaatst.

Daarnaast kijkt het algoritme van Facebook naar de waarde van de content, oftewel de waarde van de inhoud van het bericht. Met name voor Facebook Bedrijfspagina’s is het goed om hiermee rekening te houden. Het blijkt dat social media gebruikers foto’s en video’s veel interessanter vinden dan alleen platte tekst. De opvalwaarde is daarmee veel groter..
Wanneer je berichten post met bijpassend beeldmateriaal (of andersom natuurlijk: beeldmateriaal met bijpassende tekst), zal dat bericht een grotere kans hebben om getoond te worden aan jouw fans.

Hoe zichtbaar ben jij op Internet?

Wil jij graag online zichtbaarheid of meer verkeer (‘traffic’) op je website, omdat je graag nieuwe klanten of opdrachten zou willen? Neem dan contact met mij op en ik zet je optimaal neer op de “digitale snelweg”.

Wil je zelf “tricks & tips” om aan je eigen online profilering te werken.. Ik geef persoonlijke en groepstrainingen en leer jou graag om meer publiek te trekken naar je website en social media profielen.

Bel direct!
bel Paula de Boer

Tags: facebook,socialmedia,tips

Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

 
   « Tips overzicht