Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Hoe gebruik je de Social Selling Index op LinkedIN?

Hoe werf je klanten met LinkedIN

De Social Selling Index (SSI) laat je in één oogopslag zien hoe actief en betrokken je bent in je LinkedIN netwerk én hoe je presteert in vergelijking tot je connecties.
LinkedIN heeft deze handige tool ontwikkeld om inzicht te krijgen hoe goed jij ‘presteert’ op LinkedIN en laat zien hoe effectief je bent in jezelf profileren, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het bouwen van relaties. 
Misschien zie jij mogelijkheden om je profilering op LinkedIN te verbeteren?

Hoe lees je de LinkedIN Social Selling Index?

Je kunt op vier indicatoren maximaal 25 punten per onderdeel scoren.
De Social Selling Index geeft een gemiddelde score (in vergelijking met de bedrijfstak waar je bij hoort) en je persoonlijke score (ten opzichte van je eigen netwerk) weer. 
Jouw score ligt tussen de 0 en de 100.

De vier indicatoren zijn:

  1. Een professioneel merk creëren (Establish your professional brand)
  2. De juiste personen vinden (Find the right people)
  3. Informatie uitwisselen (Engage with insights)
  4. Relaties opbouwen (Build relationships)

Kijk op deze afbeelding hoe een Social Selling Indexering op LinkedIN wordt weergegeven:

social selling index linkedin Paula de Boer

Ik leg je graag uit hoe je je resultaten op Social Selling Index kunt verhogen

  1. Professioneel merk (Professional brand)
    Jouw persoonlijke LinkedIN profiel wordt onder de loep gelegd. Ik geef graag een paar LinkedIN:

    • Zorg ervoor dat je jouw profiel zo volledig mogelijk invult. LinkedIN geeft aan of je profiel ‘All star’ of ‘Zeer deskundig’ is.
    • Schrijf een aantrekkelijke tekst in de kopregel en gebruik zoektermen waarop jij gevonden wilt worden.
    • Schrijf een samenvatting waarin je jezelf en je vakgebied voorstelt aan de lezer. 
    • Probeer aanbevelingen te ontvangen (vraag desnoods om een aanbeveling als je weet dat een opdrachtgever of klant heel erg tevreden is!)
    • Vergeet niet zelf ook aanbevelingen te geven aan je netwerkconnecties!
    • Op LinkedIN kun je zelf vaardigheden toevoegen. Jouw netwerk kan deze vaardigheden onderschrijven (endorsement geven). 
    • Deel updates of artikelen op LinkedIN om jezelf te laten zien bij je netwerk en je deskundigheid te profileren.

  2. De juiste personen vinden (Find the right people)
    Dit onderdeel laat zien hoe actief jij LinkedIN gebruikt om te zoeken naar interessante zakelijke relaties en of je regelmatig de LinkedIN profielen van jouw eerste-, tweede- en derdegraads netwerk bekijkt. 

    • Bekijk altijd wie jouw profiel bekeken heeft, nodig met een bericht uit om te 'linken' en ga een gesprek aan met deze persoon.
    • Zoek personen die interessant kunnen zijn voor jouw vakgebied of wellicht als klant c.q. opdrachtgever en stuur een connectieverzoek met een begeleidende introductie.
    • Wanneer er gereageerd wordt op jouw updates of artikelen door personen buiten je netwerk, kun je een uitnodiging versturen, want kennelijk is er een overeenkomstige interesse.

  3.  Informatie uitwisselen op LinkedIN (Engage with insights)
    Informatie uitwisselen doe je niet uitsluitend met updates die je zelf plaatst. Ook de interactie met je netwerk laat goed zien wat je expertise is.
    Er wordt bijgehouden of je actief bent in groepen, of je reageert op updates van je netwerkconnecties en of je mensen benadert via inmails of privéberichten.
    LinkedIN kijkt voor deze score naar de volgende activiteiten:

    • Updates die je deelt
    • Jouw interacties (likes, comments, etc.)
    • Ontvangen interacties
    • Bedrijfspagina’s die je volgt
    • Groepen waar je lid van bent

Extra LinkedIN tips:

    • Word lid van groepen die relevant zijn voor jouw vakgebied
    • Volg interessante bedrijven via hun bedrijfspagina (ofwel companypage)
    • Wanneer je een interessant bericht of artikel ziet, maak dat kenbaar door deze te liken of een reactie te geven.
    • Tag personen uit je netwerk, wanneer dit relevant is.

4. Relaties opbouwen (Build relationships)
Een goed netwerk is voor iedere professional van belang. De Social Selling Index is een handig hulpmiddel om vast te stellen wat het effect van je activiteiten op LinkedIN is.
Het spreekt voor zich dat je een netwerk moet onderhouden door interessante berichten te delen, vragen te beantwoorden en te reageren op berichten van anderen.
De Social Selling Index bepaalt haar score door een check-up te doen van:

    • het aantal connecties (500+)
    • het aantal connecties met een goede reputatie en een optimaal profiel (functie/positie)
    • het aantal interne connecties (collega’s)
    • Jouw Social Selling Index

Check jouw reputatie op LinkedIN

Via de link hieronder, kun jij je eigen score zien en krijg je een inzicht in hoe goed jij het doet op LinkedIN, ten opzichte van jouw netwerk.

Log in op LinkedIN en bekijk hier jouw SSI.
Misschien zie jij kansen en mogelijkheden om zelf je profilering op LinkedIN te verbeteren? Natuurlijk help ik jou er graag bij. 

Mocht je meer willen weten over effectief gebruik van LinkedIN? Neem dan eens contact met mij op! 

Mocht je belangstelling hebben om met mij te linken? Stuur gerust een uitnodiging... Ik accepteer je connectieverzoek absoluut!

 

Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship

 

 

 
   « Tips overzicht