Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

Een hashtag op LinkedIN: hoe zet je hashtags effectief in?

Op platformen als Twitter en Instagram zijn hashtags belangrijk voor je vindbaarheid. Dit geldt tegenwoordig ook voor hashtags op LinkedIN!
Met het gebruik van een hashtag op LinkedIN kun je het platform filteren. Je kunt ook hashtags gebruiken om content een label te geven voor betere vindbaarheid! 

In dit artikel vertel ik je graag hoe je een hashtag op LinkedIN slim inzet, om beter online gevonden te worden.

Wat is het voordeel van hashtags op LinkedIN?

zoeken op LinkedIN

Er staat zoveel content op het veelgebruikte LinkedIN, dat het steeds moeilijker wordt om de juiste informatie te vinden.
Met een hashtag kun je het LinkedIN platform filteren. Voor je online vindbaarheid kun je zelf hashtags gebruiken om je content een label te geven zodat deze beter gevonden kan worden op dit zakelijke social media platform.

Daarvoor moet je profiel openbaar zijn, dus zichtbaar zijn voor iedereen. Is dit niet het geval? Dit kun je bij je instellingen aanpassen.

Voordat je een artikel publiceert (published) word je door LinkedIN gewezen op het gebruik van hashtags en geeft daarbij al enkele voorbeelden.

LinkedIN wordt goed opgenomen in de zoekresultaten van Google. Als je een onderwerp zoekt op Google, is de kans groot dat één van de zoekresultaten een LinkedIN bericht is. Het is daarom belangrijk om SEO toe te passen op LinkedIN, omdat je daarmee automatisch je SEO voor Google verbetert.

Wat is een hashtag?

Hashtags zijn woorden die beginnen met # teken (ook wel hekje genoemd) welke zoekbaar zijn op social media kanalen. Een hashtag kan een relatie hebben met je functie, branche, community, campagne of onderwerp. In mijn geval kies ik vaak voor #social media trainer #PR #Communicatie #Marketing #onlinemedia.

Hoe werken hashtags op LinkedIN?

Wanneer je een hashtag (bijvoorbeeld #marketing) intypt in de zoekbalk, krijg je een lijst van relevante mensen, bedrijven, groepen en berichten te zien. Het werkt zelfs in geplaatste vacatures! Helaas worden er nog niet veel hashtags gebruikt in functieomschrijvingen, maar dit zal gaandeweg uitbreiden.

Tips om hashtags te gebruiken

  • Gebruik hashtags in je status updates
    Maak gebruik van maximaal zo’n 3 tot 5 hashtags in een bericht. want anders wordt het voor de online lezer minder prettig leesbaar. Wanneer je je bericht maakt, is het slim om een alinea te typen, vervolgens een witregel toe te voegen en dan hashtags te plaatsen, waarmee je status update prettig leesbaar blijft.
  • Pas hashtags toe in een gepubliceerd artikel op LinkedIN (published post)
    Voeg deze als keywords onderaan je artikel toe, net zoals je dat bij een status update doet. Deze worden niet klikbaar, maar je kunt hier wel op gevonden worden. Gebruik jouw hashtags in het bericht waarin je aankondigt dat je een nieuw artikel of blog op LinkedIN geplaatst hebt. Ook mensen buiten je eigen LinkedIN netwerk kunnen jouw artikelen dan gemakkelijk vinden.
  • Voeg een hashtag toe in reacties
    Als je een reactie geeft op iemand anders bericht, kun je ook een relevante hashtag gebruiken, maar overdrijf dit niet! Wanneer je het spaarzaam gebruikt in reacties is het een manier om jouw naam te associëren met het onderwerp van een bepaalde hashtag. Dit zal je reputatie verbeteren.
  • Verwerk hashtags in je LinkedIN profiel en samenvatting
    Hashtags kun je ook in je LinkedIN profiel gebruiken, en dan vooral in je samenvatting. Deze hashtags worden getoond op het moment dat iemand zoekt op het specifieke onderwerp in jouw profiel. Denk dus goed na over de onderwerpen waarop jij gevonden wilt worden. Plaats hashtags op je LinkedIN Bedrijfspagina ofwel Company Page
    Om bepaalde expertises of specialismen te benadrukken kun je in de ‘Over Ons’ sectie relevante hashtags plaatsen.
  • hashtags volgen op LinkedINVolg hashtags uit jouw vakgebied of op interessante onderwerpen in jouw branche
    In de zoekbalk kun je zoeken naar, voor jou relevante, onderwerpen en gaan ‘Volgen’. Aan de linkerzijde op je homepagina verschijnt een overzicht met hashtags die je volgt, zodat je op een eenvoudige wijze informatie kunt vinden in jouw interessegebied.
    Wanneer je op het potloodje klikt kun je een hashtag vastzetten of vastpinnen.
    Door op 'Discover more' te klikken kun je zoeken naar andere interessante hashtags (zie het voorbeeld aan de rechterzijde)


Veel succes!
Heb je vragen over LinkedIn of andere social media? Stel ze gerust in de reacties!

Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship
Tags: online profilering,social media,online branding

Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

 

 
   « Tips overzicht