Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Hoe word je lokaal vindbaar in Google?

Wil jij gezien worden online?

Wat zijn trends en tips om beter lokaal gevonden te worden? Hoe krijg je het als lokale ondernemer voor elkaar dat je hoog in de zoekresultaten komt te staan?

Tips met technieken voor lokale SEO ofwel plaatselijke zoekmachineoptimalisatie

Heb je bijvoorbeeld een zelfstandige boekenshop, delicatessenzaak of schoonheidssalon? Dan is het heel belangrijk dat jouw bedrijf goed online zichtbaar is. 
Wanneer je zoekt op bijvoorbeeld schoonheidssalon Amersfoort is het eerste zoekresultaat de overzichtspagina van boekingssite Treatwell.

(afbeelding 1 is het zoekresultaat met een verzamelssite van schoonheidsspecialistes die zijn aangesloten bij deze organisatie)

Maar deze meeste zoekers willen liever de lokale vermelding van schoonheidssalons willen zien, compleet met reviews, prijzen en hun locaties.

(Op afbeelding 2 zie je de vermelding van Mitra's Beauty and Hair in Google Mijn Bedrijf met de reviews en de toegewezen sterren)

1 Lokale vindbaarheid in zoekresultaten

2 Hoe word je lokaal vindbaar in Google


Hoe kun je jouw lokale vindbaarheid in de zoekmachine optimaliseren?

Tip 1: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Zorg dat je een professionele bedrijfspagina aanmaakt op Google Mijn Bedrijf. Het is gratis!

Tip 2: Zorg dat je website technisch in goede staat is

Check de structuur van je website. Is het voor de bezoeker duidelijk waar hij kan vinden wat hij zoekt?
Bekijk zorgvuldig de opbouw van je website en controleer of alle pagina’s nog relevant zijn. 
Analyseer of je website goed presteert door je URL in te vullen in deze pagespeed tool. Je kunt het gebruik op desktop en mobiel checken. 

Tip 3: Optimaliseer je website voor mobiel gebruik!

Vind jij het ook irritant als je op je mobiel een website wilt bezoeken, maar deze niet goed wordt getoond of waarbij je niet kunt navigeren?
Google zal een website die niet responsive is (en dus niet goed leesbaar op alle formaten beeldscherm) altijd lager tonen of zelfs niet weergeven in de zoekresultaten!
Daarnaast moet je website ook snel laden. Google beveelt een pagina-laadtijd aan van onder de twee seconden. Je kunt de laadsnelheid hier checken. 

Tip 4: Zorg dat je pagina’s voor de zoekmachine zijn ‘geoptimaliseerd’ door het volgende stappenplan uit te voeren:

  • De paginanamen (URL) zijn duidelijk en bevatten zoekwoorden die passen bij jouw dienstverlening.
  • Je hebt aantrekkelijke teksten geschreven.
  • Je hebt je illustraties voorzien van een duidelijke naam en omschrijving (alt-tags). Het is slim om hierin ook je bedrijfsnaam te verwerken, omdat de foto's ook getoond worden in Google Afbeeldingen.
  • Je tekst is SEO-proof en bevat termen waarop je gevonden wilt worden. Bedenk voor iedere pagina wat het belangrijkste zoekwoord is en verwerk dit in de tekst en in de metabeschrijving.
  • De paginatitels en -omschrijvingen zijn voor elke pagina uniek.
  • Je hebt kopteksten opgemaakt (met HTML-codes H1, H2, H3, enz) en de zoekwoorden in je tussenkopjes verwerkt.
  • Je hebt de pagina’s onderling op een logische manier aan elkaar gekoppeld door interne links te verwerken.

Tip 5: Verzamel recensies

Verzamel positieve reacties van klanten over je bedrijf. Dit kun je het beste aanvragen via Google, waarna je de review kopieert naar je eigen website. Een recensie bij Trustpilot en Facebook is natuurlijk ook welkom, maar heeft minder invloed op je Google vindbaarheid.
Je kunt je klanten vragen een recensie achter te laten onderaan via je e-mail handtekening of via je factuur. 
Mocht je een negatieve review ontvangen, reageer dan beleefd en bied aan voor een oplossing te zorgen.

Tip 6: Zorg voor linkbuilding

Linkbuilding is altijd al belangrijk geweest voor Google. Doordat Google steeds slimmer wordt, zijn alleen kwalitatieve links waardevol! Maak niet de fout om niet relevante links uit te wisselen. Voor bijvoorbeeld een bakker, een snackbar of schoonheidssalon kan het slim zijn een link te hebben staan op de webpagina van het winkelcentrum.
Maar ook op websites van brancheorganisaties of bij productleveranciers is het belangrijk dat jouw bedrijf wordt genoemd. Zorg dat er niet alleen een link staat, maar dat ook je naam, adres en telefoonnummer zijn vermeld. 

Tip 6: Besteed aandacht aan sociale media

Om beter lokaal gevonden te worden kun je niet om sociale media heen. Via een eigen Facebookbedrijfspagina en Instagramaccount waarop je regelmatig publiceert, kom je al een heel eind. Ook , Youtube, Tiktok en Pinterest zijn interessant voor het delen van updates. Op LinkedIn kun je ook updates plaatsen of artikelen publiceren, waarmee je je kunt profileren als een expert en daarmee vergroot je je naamsbekendheid. Google waardeert het delen op sociale media en zorgt daardoor voor een hogere ranking. Weet je niet wat je moet publiceren? Denk aan tevreden klanten, foto’s voor en na, een nieuw product of maak een bericht over een behaalde mijlpaal. Het is goed om iets persoonlijks in je berichten te verwerken, daarmee zorg voor je empathie van de kijker. Zet de social media accounts op je website, je afsprakenkaartjes en in je mailafsluiting en vraag je klanten je te volgen.

Profiteer van deze optimalisatie methode.. je zult zien dat het werkt. Succes!
Heb je vragen over lokale vindbaarheid of zoekmachineoptimalisatie, stel ze gerust in de reactie! 

Meer tips lezen? ....Dat kan hier!

 
   « Tips overzicht