Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  TEKSTSCHRIJVEN - COPYWRITING en meer...

10 tips ter verbetering van de online profilering voor de horeca

Een goede online profilering is voor de horecabranche in veel gevallen nog onontgonnen gebied. Dit is niet verwonderlijk, want de horeca-ondernemer maakt veel arbeidsuren en is altijd druk met zijn voornaamste doel...zijn gasten zo goed mogelijk bedienen!

Het vasthouden van tevreden gasten zorgt voor het bestaansrecht van een horecaonderneming, maar ook de horeca zal moeten investeren in hun online marketing om ook nieuwe gasten aan te trekken.Tegenwoordig, met de huidige social media, verspreiden complimenten (maar ook klachten) zich razendsnel.
Het gebruik van social media Marketing blijkt in de praktijk vaak een onderschoven kindje te zijn, met tijdsgebrek als voornaamste reden.

Facebook voor de horeca

Tijd kan ik niet geven, maar wel een paar tips, om met geringe moeite toch een rondje mee te draaien in de mallemolen die 'social media' heet:

Waar zou je in moeten investeren om je online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen?

1. Een gebruikersvriendelijke 'responsive' website, welke geschikt is voor mobiel gebruik.

Wanneer jouw website niet te lezen is door te kleine letters, of wanneer de lezer dient te scrollen om de webpagina te kunnen lezen, dan zal Google jouw website niet tonen op een smartphone of tablet.
'Non-responsive' websites krijgen zelfs het label - niet geschikt voor mobiel - van Google. Past jouw website zich wel aan op verschillende beeldschermen, dan verschijnt in de zoekresultaten het 'Google-keurmerk' - voor mobiel -

Stel, je hebt een Italiaans restaurant op een toplocatie in Amersfoort. Bezoekers en bewoners van Amersfoort, die op dat moment in de stad lopen en trek krijgen in een pizza, zullen logischerwijs op hun smartphone Googlen op ‘Italiaans restaurant’. En omdat zij zich in Amersfoort bevinden, wordt er door Google automatisch gezocht in de directe omgeving. Wanneer jouw website gebruiksvriendelijk is, eenvoudig te bedienen en bovendien een aantrekkelijke menukaart heeft, is een reservering zo gemaakt!
Het zou toch jammer zijn als jouw website niet getoond zou worden, wanneer deze niet smartphone vriendelijk is?

Zorg ervoor dat je het je toekomstige bezoeker makkelijk maakt, wanneer deze je website mobiel bezoekt:

Met één druk op de smartphone wil jouw potentiële gast naar de menukaart, online reserveren, of direct bellen! Zorg ervoor dat je een goede locatie vermelding hebt in Google, zodat de bezoeker jouw fysieke locatie ook kan vinden via Google Maps. (zie punt 2)

Of jouw website als bovenaan wordt getoond in de zoekresultaten, hangt ervan af er in jouw website aan zoekmachine-optimalisatie is gewerkt. Search Engine Optimalization heeft een hoge prioriteit als het gaat om vindbaarheid in de zoekresultaten. Lees daar meer over in mijn artikel over zoekmachine-optimalisatie.

2. Een geverifieerde Google locatiepagina ofwel Google Mijn Bedrijf

Een goed ingerichte Google locatiepagina zorgt voor veel voordelen en duidelijkheid voor de klant. Op een PC of laptop wordt aan de rechterkant van het scherm alle benodigde informatie getoond als openingstijden, telefoonnummer en vestigingslocatie. Wanneer een bedrijf een virtuele Google 360° Tour heeft laten maken, kan de online zoeker zelfs virtueel binnenwandelen (zie punt 3)
Bij het weergeven van de zoekresultaten houdt Google ook rekening met de tijd en datum van de zoekactie, zodat je niet voor een dichte deur zult staan.

Een Google Mijn Bedrijf pagina kun je zelf aanmaken.. Na het volledig invullen van de gegevens en het uploaden van een paar aantrekkelijke foto's van je bedrijf, je team, je gerechten of interieur, moet je pagina nog door Google worden geverifieerd. Google stuurt een antwoordkaart naar het adres met daarop een unieke code, die je kunt invullen bij de instellingen.

Daarna moet de Google locatie-pagina nog gekoppeld worden aan je website! Door via de instellingen van je locatiepagina de website te koppelen, maak je een html-code aan. Stuur deze code aan de webmaster of designer van je website, die voor de connectie zal zorgen.

Voor meer informatie lees mijn artikel over Google


3. Gezien en gevonden worden met Google Streetview-techniek in 360°

Jij kunt bezoekers op het internet letterlijk de mogelijkheid bieden, om via Google Streetview-techniek een virtuele rondleiding te volgen in jouw horecabedrijf, door inzet van speciale 360° fotografie.

Waarom is een Google 360° Tour een aanrader om in te zetten als marketing middel voor de horeca?
Voor een aantrekkelijk bedrag gun je iedereen een uniek kijkje binnen je bedrijf, hetgeen direct de zichtbaarheid in de zoekresultaten in Google vergroot.
Bovendien wordt je bedrijf automatisch beter vindbaar in Google Maps, Google Street View en de Google locatiepagina (zie punt 2)
Uiteraard is de Google 360° Tour te vertonen op je eigen website, maar ook te gebruiken als presentatiemateriaal op beurzen, in online magazines, op Facebook, Twitter en andere Social Media kanalen,

4. Een aantrekkelijke Facebookpagina

Facebook is nog steeds het grootste social meda netwerk. Grote kans dat jouw toekomstige gast gebruik maakt van Facebook.

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken is vrij eenvoudig:
claim een goede url (het webadres), waarin de naam van je bedrijf is verwerkt.
Zorg ervoor dat je pagina-informatie goed wordt ingevuld: openingstijden, locatie telefoonnummer, emailadres en parkeermogelijkheden.
Heb jij een restaurant, dan bestaat zelfs de mogelijkheid om je menukaart in PDF te uploaden of een reserverings-app op een extra tabblad te installeren op je facebookpagina.
In de Facebook-coverfoto zie je een ‘call-to-action’ button. Zorg ervoor dat je deze activeert, want je kunt je paginabezoeker direct naar je website leiden, je telefoonnummer tonen of een online bedrijfsfilm presenteren.

Wanneer je pagina klaar is kun je 'likers' uitnodigen of eventueel een advertentie plaatsen aanmaken om je pagina te promoten (lees punt 9)
Maak je pagina aantrekkelijk... door je bezoekers warm te maken voor jouw horecabedrijf met een mooie coverfoto, een duidelijke avatar (beeldlogo) en door mooie foto's en bijbehorende teksten te plaatsen, evenementen aan te maken, zoals bijvoorbeeld een wijnproeverij of Valentijnsborrel. Bovendien kun je gericht adverteren en berichten op Facebook promoten door te filteren op locatie, geslacht, gezinssamenstelling, interesse etc.
Wanneer je gebruik maakt van de mogelijkheid 'Pagina statistieken', krijg jij een beeld van je doelgroep.

5. Foto's van je bedrijf op Pinterest

Pinterest wint op dit moment aan populariteit en is heel geschikt om verkeer naar je website te genereren en kan daarmee een goede aanvulling zijn op je marketingstrategie!

Je kunt mooie en aantrekkelijke afbeeldingen en foto's pinnen vanaf je eigen website op een Pinboard ofwel een digitaal sfeerbord, bijvoorbeeld met de naam ‘voorgerechten’. Wanneer een pinterestgebruiker op deze pin klikt, wordt deze automatisch naar je website geleid, wat ervoor zorgt dat jouw website vaker wordt bezocht, hetgeen een positief effect heeft in de Google-ranking. Het mag duidelijk zijn, dat een Pinner uit de VS niet speciaal overkomt om van jouw voorgerecht te genieten, maar deze zorgt wel indirect voor een betere Google vindbaarheid.

KIes een goede naam voor je Pinterest account en richt deze overzichtelijk in en maak aantrekkelijke pinborden met mooie plaatjes. Vanuit Pinterest kun je pins ook met andere sociale kanalen als Twitter en Facebook delen.
Ook voor je eigen inspiratie is Pinterest een aanrader... Nergens anders vind je zulke goede en creatieve ideeën voor het decoreren van gerechten, het maken van cocktails of de inrichting van je bedrijf.

6. Inplannen en spreiden van berichten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je niet iedere dag updates te plaatsen op social media. Je kunt er eens voor gaan zitten en voor de rest van de maand updates klaarzetten om te uploaden, verspreid over de maand. Sommige updates kun je gerust nog een keer herhalen op Facebook of Twitter, wanneer deze geen actualiteitswaarde bevatten.

Berichten op Facebook kun je inplannen. Op Twitter en Pinterest zul je gebruik moeten maken van externe tools als Buffer. In de betaalde versie van Hootsuite.

Ikzelf maak éénmaal een bericht op facebook en maak daarna veelvuldig gebruik van mijn eigen social media site socialmediasupport.nl of van Facebook-plugin voor Wordpress, om mijn berichten van het ene social medium te plaatsen op een ander platform. De plug-in heeft als extra voordeel dat de teksten die ik gebruik op Facebook worden geïndexeerd in Google en wanneer ik slim gebruik maak van zoektermen, deze mijn website naar boven zal stuwen in de zoekresultaten.

7. Enthousiasmeer je Facebook Community

Wanneer jij als gastvrije horeca-ondernemer persoonlijk contact onderhoudt met je gasten, lijkt het mij logisch dat je dit ook online kunt voortzetten.

Stel, In jouw restaurant wordt een 25-jarig jubileum gevierd.. de gasten zijn vrolijk en er worden volop foto's gemaakt van elkaar en van de gerechten. Vraag dan eens aan de feestgangers of zij enkele foto's willen insturen op jouw facebookpagina. Je kunt deze foto uitlichten op de pagina, een reactie geven, hartelijk uitnodigen voor een volgend bezoek aan de georganiseerde wijnproeverij of attenderen op de aanbieding van het wildmenu. De andere feestvierders bezoeken je pagina's om de foto's te bekijken, te liken en te sharen. De kans is groot dat ze je pagina gaan volgen en je deze gasten kunt uitnodigen voor je volgende Facebookevenement... de nieuwsjaarparty!
Wees interactief en je zult zien dat het je wat zult opleveren.!

8. Social Hotspot voor meer fans op social media

Social hotspotLukt het niet om je netwerk te vergroten op Facebook (of Twitter), dan is Social Hotspot een goede oplossing.

Social Hotspot biedt ondernemers een tool welke het mogelijk maakt wifi gebruikers om te zetten in fans, op zowel Facebook als Twitter.
Jij verschaft je gasten of bezoekers gratis toegang tot internet, in ruil voor een like van je Facebook Bedrijfspagina of door je bedrijf te volgen op Twitter.

Omdat publiek veel gebruik maakt van hun smartphone en graag wil inloggen op een goed wifi-netwerk, zal de inzet van Social Hotspot resulteren in aanzienlijke groei van jouw netwerk op social media. Daarmee breng je de statusupdates voortaan niet alleen onder de aandacht van je bestaande relaties, maar bereik je ook veel nieuwe fans.
Hiermee wordt het organiseren van evenementen, het aanbieden van speciale acties en rendement halen door te adverteren op Facebook een peulenschil!

9. Gebruik je marketingbudget eens (gedeeltelijk) om te adverteren via social media.

Je kunt adverteren met Google Adwords, Twitter, LinkedIn en Facebook.
Experimenteer er eens mee, er zijn diverse selecties mogelijk... op geslacht, woonplaats, interesse, gezinssamenstelling etc.
Big Brother houdt namelijk een oogje op ons allemaal... en registreert het online gebruik van iedereen die zich beweegt op het internet.
Wanneer je een grote campagne wilt opstarten, schakel dan een specialist in die de resultaten kan peilen en analyseren. Een slim ingezette advertentiecampagne verdient een goede specialist en dit betaalt zichzelf in de meeste gevallen terug.

10. Optimale gastvrijheid

Last but not least... hoe goed je online profilering ook is, het gaat je gast toch in eerste instantie om de beleving van jouw horecalocatie. Zorg voor een gastvrije, fijne sfeer, (h)eerlijke producten en laat je gasten baden in een onvergetelijke ervaring.
Wanneer zij tevreden zijn, zullen ze dit ook aangeven op social media of via mond-op-mond reclame en dàt is nog steeds de beste Marketingmethode die je als horeca-bedrijf kunt ervaren.

 


Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing

Tags: website,tips,visitekaartje

 
   « Tips overzicht