Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA SUPPORT en meer...

Ik geef je graag tips en tools voor je online Branding

Een ondernemer die het belang inziet van de online aanwezigheid van zijn bedrijf en die er alles aandoet om de met zorg opgebouwde bedrijfsreputatie op internet te handhaven, doet er goed aan om zijn digitale voetafdruk regelmatig onder de loep te leggen en up-to-date te houden. Dit geldt uiteraard ook voor de persoonlijke reputatie of online personal branding, want klanten c.q. opdrachtgevers zijn immers niet alleen geïnteresseerd in jouw bedrijf, maar willen graag de mensen kennen die de onderneming runnen.

Online Branding hoeft niet veel tijd te kosten met onderstaande online tools:

Google Alerts

Wanneer je niet wilt missen wat er over jou of over je bedrijf geschreven wordt op internet is een Google Alerts instellen een waardevolle tool.
Wanneer je proactief of spitsvondig reageert op vermeldingen kun je effectief werken aan je reputatie of in het ergste geval smaad voorkomen.

Voor je online Branding is het belangrijk dat jij de eerste bent die weet wanneer je online genoemd wordt en jij daarmee je identiteit up-to-date kunt houden én te bewaken...

Je kunt een Google Alert instellen om een waarschuwing te ontvangen, met een link naar het artikel of de update waarin je zoekwoord wordt genoemd. Je kunt elk willekeurig zoekwoord laten traceren… dit kan bovendien waardevol zijn om op de hoogte te blijven van jouw concurrentie. Prettig is dat je zelf kunt bepalen hoe vaak je een waarschuwing wilt ontvangen..

Canva

Het online programma Canva maakt van digitaal ontwerpen een makkie. Wil je een mooie Twitter header, een diavoorstelling met een hoge kwaliteit, een op maat gemaakte Pinterest afbeelding of een Infographic maken?

Canvas stelt geweldige sjablonen, visuele elementen, letterfonts en kleuren ter beschikking met als resultaat een hoge kwaliteit digitaal ontwerp.

Het gebruik van Canvas is gratis, maar je hebt de mogelijkheid om templates (sjablonen), afbeeldingen en functionaliteiten te kopen voor 1 per stuk. Je zult versteld staan van het gemak waarmee je je eigen ontwerpen kunt ontwikkelen, zonder één cent uit te geven..

LinkedIn en Twitter Meldingen

LinkedIn en Twitter zijn krachtige netwerken met enorme mogelijkheden om jouw online publiek te vergroten. Je kunt zoekwoorden opslaan en dagelijks checken. Op Twitter is het handig om mobiele meldingen in te stellen, zodat je notificaties op je mobiele apparatuur ontvangt wanneer iemand die je volgt een update plaatst.

  • Twitter:
    Ga naar het profiel van de twitteraar waar je pushmeldingen van wilt ontvangen en klik op de ster naast de volgbutton.
  • LinkedIn:
    Dit kun je naar je persoonlijke wensen in of uitschakelen:
    Open de LinkedIn-app en tik op het mij pictogram in de navigatiebalk.
    – Tik op het instellingen pictogram rechtsboven op de pagina.>
    – Ga naar communicatie
    – Klik op Pushmeldingen en plaats het vinkje aan voor door jou gewenste Pushmeldingen.

Neem een paar minuten de tijd per dag om je pushmeldingen door te nemen en onderneem desgewenst actie om in contact te komen met je doelgroep.
Wanneer je de tijd neemt om de update van iemand te te lezen, kun je ook snel reageren op dit artikel, ontstaat er interactie en wie weet – leidt de onschuldige uitwisseling van vandaag tot meer business van morgen.

IFTTT

Er bestaat een heel handig online programma IFTTT, een internet service waarmee je acties met betrekking tot jouw online accounts kunt automatiseren.
IFTTT staat voor ‘If This Than That’, wat je simpelweg kunt omschrijven als “Als X gebeurt, doe dan Y.
Je kunt een keuze maken uit talloze formats (recipes), waar je je social media management kunt optimaliseren en daarmee je online branding verbetert.
Ook een automatisch doorplaatsing van Facebook updates op je Facebookbedrijfspagina naar Google+ is een interessante optie.

Verzamel je Twitter vermeldingen in een spreadsheet in Google Drive

Het consequent bijhouden van je Twitter vermeldingen ofwel mentions kost uiteraard tijd. Je kunt deze gegevens verzamelen op een lijst in Google Drive, zodat je op elk gewenst moment kunt zien wie je vermeld heeft en kun je adequaat reageren.
Ik maak gebruik van een IFTTT recipe welke telkens wanneer mijn bedrijfsnaam vermeld wordt op Twitter, een rij toevoegt aan een Google-spreadsheet in Google Drive. Dit format ofwel recipe is gepubliceerd, dus voel je vrij om het te gebruiken!. Op deze wijze houd ik automatisch een database bij van mijn twitter account.

Google Analytics

Uiteraard is het belangrijk om Google analytics op je website te (laten) installeren. Met dit analyseprogramma kun je in een paar klikken de belangrijkste groei-statistieken bijhouden en vergelijken met voorgaande maanden. Je zult ontdekken hoeveel mensen je webpagina’s bezoeken, hoe lang ze op een webpagina blijven, alvorens weg te klikken waardoor jij kunt traceren welke pagina’s populair zijn.

Voor je marketing is het ook handig dat je kunt vaststellen welke sociale mediaprofielen voor het verkeer naar jouw website (= traffic) zorgen, en achterhalen waar jouw websitebezoekers geografisch vandaan komen.
Het ‘lezen’ van de statistieken is niet heel eenvoudig, maar er is online genoeg informatie over te vinden of vraag het een SEO specialist.

Last but not least… het mag duidelijk zijn dat een goede online branding de reputatie van jou of je bedrijf ook offline naar een hoger niveau zal tillen!

Veel succes!

Wil je meer weten over slim gebruik van social media of internet, kijk eens naar mijn andere tips! 


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

Onderaan mijn website kun je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief.  

Je kunt ook direct bellen voor het maken van een vrijblijvende afspraak! 

 

Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing

 
   « Tips overzicht