Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  SOCIAL MEDIA TRAININGEN en meer...

SEO tips om je website te optimaliseren voor Google

Met deze praktische SEO tips leg je een stevige basis voor een betere vindbaarheid in Google.

Zorg voor relevante HTML titels

De HTML titel, of ‘title tag’, is één van de belangrijkste onderdelen van elke pagina op je website op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Elke pagina binnen jouw website heeft een eigen HTML titel; dit is de titel die bovenaan in de browserbalk staat. Het is de titel van je webpagina die naar boven komt in de zoekresultaten van Google:

  • De HTML titel moet minimaal 1 relevant trefwoord bevatten (bij voorkeur ver vooraan in de titel)
  • Maximaal 65 karakter bevatten (inclusief spaties).
  • Niet teveel trefwoorden bevatten, 1 of 2 is voldoende.

Schrijf relevante Metadescriptions

De Metadescription vertelt de online bezoeker in enkele regels wat er op je webpagina staat. De Metadescription heeft geen SEO waarde, maar komt duidelijk naar voren in de zoekresultaten van Google en heeft daardoor wel veel invloed op de vermelding in zoekmachines en het klikgedrag van surfers. Bovendien geeft Google ook ‘punten’ aan je website wanneer je een hoog doorklikpercentage vanuit Google zoekresultaten hebt.

  • De Metadescription moet potentiële bezoekers aansporen naar jouw website door te klikken
  • De Metadescription mag maximaal 155 karakters bevatten (inclusief spaties).

Extra SEO Tips:

  • wil jij de HTML titels en Metadescriptions van je webpagina’s bekijken om te zien waar verbetering nodig is? Dat kan door in Google te typen: site:www.website.nl, achter de dubbele punt vul je de volledige URL van jouw website in.
  • met deze tool check je supersnel of jouw HTML titel en Metadescription het juiste aantal karakters bevatten. De tool geeft niet aan wat het maximum is, maar telt dus het aantal letters, spaties en punten.

Bedenk een aantrekkelijke paginatitel en gebruik tussenkoppen

De paginatitel (ook Koptekst, Heading 1 of H1 genoemd) is de zichtbare titel op je pagina. Hierin moeten altijd belangrijke trefwoorden verwerkt worden.

  • Zorg dat er maximaal één koptekst 1 per pagina is en dat deze titel bovenaan de webpagina staat.
  • Maak tussenkoppen (Koptitel 2, Heading 2) want deze worden herkend door Google. Zorg voor sterke tussenkoppen met trefwoorden erin. Belangrijk is dat je in het CMS aangeeft dat een tussenkop een Heading 2 is, in plaats van het tussenkopje alleen in vet (dikgedrukt) weer te geven.

Zorg voor leesbare teksten

Dankzij steeds slimmer wordende zoekmachines moet je website waardevolle content bevatten om hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht te komen:

  • Zorg dat jouw pagina’s minimaal 250 á 300 woorden bevatten. Meer content is beter, mits het relevant is voor de lezer.
  • Werk met alinea’s met tussenkopjes (Heading 2) en gebruik daarin ook weer belangrijke trefwoorden waar mogelijk.
  • Trefwoorden in de content is belangrijk, maar leesbaarheid is nog belangrijker!

Zorg voor een duidelijke Call To Action op elke pagina

Call to action is een Engelse term die gebruikt wordt in de marketing en reclame. Een call to action stimuleert je online bezoeker om een bepaalde actie uit te voeren, zoals het invullen van een contactformulier, het  inschrijven voor een nieuwsbrief of het aankopen van een product.

Word gevonden op belangrijke trefwoorden

Weet jij waar je klanten op zoeken in Google? Maak je kans om op die zoekwoorden gevonden te worden?

  • Denk zelf eens na... waar zoeken mijn klanten op in Google? Maak gebruik van gratis tools Keyword shitter of Ubersuggest om te checken welke trefwoorden ook relevant kunnen zijn voor jouw vindbaarheid.
  • Analyseer jouw lijst met trefwoorden via Google AdWords Keyword planner. Je hebt hiervoor wel een actief AdWords account nodig. Hiermee krijg je andere trefwoordsuggesties en kun je recente zoekvolumes inzien.
  • Focus niet alleen op trefwoorden met het hoogste zoekvolume. De concurrentie op die zoekwoorden is groot. De kans dat je hoog scoort op een iets minder populair woord is dan groter, ook dit kan waardevolle conversies opleveren
  • Hou er bij de verwerking van trefwoorden op de website altijd rekening mee dat de tekst (ofwel content) in de eerste plaats belangrijk is voor bezoekers en in de tweede plaats voor zoekwoordoptimalisatie. Tegenwoordig worden webpagina’s met een overkill aan zoekwoorden door Google afgestraft.

Scoor op Longtail trefwoorden

Longtail trefwoorden zijn een stuk specifieker en bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Wees dus beschrijvend en mix trefwoorden met longtail trefwoorden.

Twee voorbeelden:

Niet alleen: Vakantie Italië– Maar ook: Vakantie Italië voor singles
Niet alleen: Schoorsteenveegbedrijf – Maar ook: Schoorsteenveegbedrijf gezocht Amersfoort

Stimuleer conversie op je webpagina's

  • Zorg dat je bezoekers leidt/stuurt naar de juiste pagina op je website, bijvoorbeeld een contactformulier, een offerte pagina of een pagina om een bepaald product te bestellen.
  • Zorg dat elke pagina minimaal 1 call to action heeft die naar jouw belangrijke conversiepagina(‘s) leidt. Middels een klikbare interne link of middels een opvallende button.
  • Meet je conversies in Google Analytics zodat je weet waar je goede leads vandaan komen. Dit kun je heel nauwkeurig instellen en bijhouden in Google Analytics.

Verras je online bezoeker met visuele content

Creëer rijke pagina’s. Gebruik naast tekst ook afbeeldingen, video’s, infographics, quotes, et cetera. Dat maakt een pagina niet alleen overzichtelijker en prettiger, maar bezoekers blijven ook langer op de website. Hoe langer ze blijven, hoe relevanter Google jouw website gaat vinden!

Besteed aandacht aan je Homepage

De Homepage van je website is jouw visitekaartje. Deze startpagina moet er goed uitzien voor de online bezoeker en weergeven wat jij verkoopt of welke diensten jij levert.. Immers, een bezoeker beslist in een paar seconden of hij op je website blijft of wegklikt.

  • Wees duidelijk over je doel/diensten en zorg voor een goede Call To Action. 
  • De HTML titel en paginatitel van je Homepage moeten aansprekend en verleidelijk zijn en de belangrijkste trefwoorden bevatten.
  • Ook voor je Homepage geldt; maximaal één Koptekst/Heading 1.

Zorg voor relevante inkomende links

Relevante links van andere websites naar jouw site waren vroeger belangrijk voor de ranking van je site in Google. Hoe meer links, hoe beter, was vaak het motto. Tegenwoordig zijn deze ‘backlinks’ minder belangrijk en kijkt Google sterk naar de kwaliteit van de inkomende links. De enige links naar jouw site die je positie in Google versterken, zijn backlinks vanaf websites die zelf een goede reputatie bij Google hebben en zelf dus ook goed scoren. Heel belangrijk is dat de website die naar jouw site linkt relevant is voor jou. Links dienen daarom een goede ‘anchortekst’ te hebben (dat is de tekst die klikbaar is gemaakt naar jouw website). Zorg ervoor dat dit een trefwoord is, en gebruik niet de woorden ‘klik hier’, want die geven geen waarde aan jouw website.

Wat zijn relevante websites voor jouw linkbuilding?

  • Van leveranciers
  • Van opdrachtgever
  • Links die afkomstig zijn van een pagina of tekst die relevant is voor jou, met een hyperlink waarin een belangrijk trefwoord is opgenomen.
  • Koop nooit links en wees uitermate voorzichtig met linkruil. 
  • Link regelmatig vanuit social media berichten naar relevante pagina’s op jouw website. Dit ziet Google ook als inkomende link en je haalt je doelgroep naar je website.

Maak gebruik van interne links naar andere webpagina's

Zorg binnen jouw website voor links tussen de verschillende pagina’s en doe dat met belangrijke trefwoorden. De bezoeker blijft namelijk op jouw site, dus Google ziet zo dat bezoekers op belangrijke trefwoorden klikken en binnen jouw website vinden wat ze zoeken voor dat trefwoord. Probeer dus links als ‘Klik hier’, ‘Lees meer’ te voorkomen.

Creëer relevante externe links

  • Link je vanuit jouw website naar externe websites, zorg dan dat deze altijd openen in een nieuw tabblad of venster., anders stuur je je online bezoeker weg naar een andere website.
  • Zorg er voor dat de hyperlink geen trefwoorden bevat die voor jouw product of dienstverlening belangrijk zijn.

Zorg voor een optimale laadsnelheid

De snelheid van je website is tegenwoordig erg belangrijk. Je kunt dit controleren door je website of een specifieke webpagina in Google Page Speed te analyseren.
Je krijgt een score te zien en daaronder een lijst met tips hoe je je websitesnelheid kunt verbeteren. Heb jij een webbeheerder, dan zal hij deze punten kunnen verbeteren.

Je kunt ook zelf werken aan laadsnelheid van je website:

  • Maak afbeeldingen zo klein mogelijk voordat je foto’s uploadt, maar zorg ervoor dat de kwaliteit goed blijft
  • Niet te veel plug-ins installeren op je website, omdat dit ervoor zorgt dat de laadsnelheid wordt vertraagd.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Zorg dat je nooit afbeeldingen uploadt naar je website die niet van tevoren een goede bestandsnaam hebben meegekregen. Want ook dat ziet Google en neemt jouw webafbeeldingen mee in Google Afbeeldingen. Het zou jammer zijn wanneer je daar geen gebruik van maakt, door niet de juiste zoektermen te gebruiken. Na het uploaden kun je foto’s ook een goede alt-tag meegeven.

  • Verklein de afbeeldingen voor je ze uploadt 
  • Geef je afbeelding een bestandsnaam = Omschrijving van de foto en proberen trefwoorden te verwerken, maar maak de tekst niet  te lang!
  • Geef de afbeelding na het uploaden ook een alt-tag mee. Dit is per CMS verschillend. De alt-tag mag hetzelfde worden als de bestandsnaam.

Tip: Heb je al foto’s geüpload op je website zonder hier allemaal rekening mee te houden? Maak er dan een project van dat je de foto’s opnieuw uploadt, met juiste grootte en bestandsnaam, waarna je de oude foto’s verwijdert. Je kunt dit pagina voor pagina aanpakken.

Presenteer reviews, recensies en zorg voor interactie op je website

Wanneer jij een nieuw product wil aanschaffen, bezoek jij toch ook vaak een webpagina met reviews of recensie? 

  • Vraag je klanten altijd of ze een recensie willen achterlaten op Google Mijn Bedrijf, op Facebook of op andere relevantie recensiewebsites.
  • Reageer op recensies. Bedank negatieve recensenten vriendelijk voor hun feedback en geef aan dat je het issue zal proberen op te lossen. Bij positief resultaat; vraag je jouw klant  of hij zijn recensie wil verwijderen of onder zijn recensie wil plaatsen dat je het issue naar tevredenheid hebt opgelost.
    Ben jij de gelukkige ontvanger van een positieve recensie, vergeet dan niet te reageren met een bedankje.

Stimuleer je online bezoekers om te reageren op je artikelen of blogs op je website

Wanneer je reacties ontvangt op jouw berichten of webpagina's van jouw website worden gedeeld, ziet Google dat er interactie plaatsvindt op je website en zo scoor je punten!

  • Zorg ervoor dat jouw webpagina's eenvoudig te delen zijn op social media of andere online kanalen
  • Lok interactie uit door vragen te stellen of suggesties op te vragen naar aanleiding van jouw bericht. 

Meten is weten

Installeer Google Analytics of een ander statistieken platform op je website zodat je weet hoeveel bezoekers je hebt, waar bezoekers vandaan komen, etc.
Contoleer of je bezoekersaantallen groeien of dalen en vergelijk de cijfers met dezelfde periode vorig jaar. 

Heb je een WordPress site? Maak gebruik van Yoast!

Veel websites zijn gebouwd in WordPress. De WordPress plugin Yoast helpt je bij het controleren van de basis SEO punten bij elke pagina op je website. Installeer de Yoast plugin en je kunt snel zien of de HTML titels en Metadescriptions niet te lang of te kort zijn, of de trefwoorddichtheid goed is, of berichten lang genoeg zijn en meer. Bovendien helemaal grati
Ik heb een artikel gepubliceerd over het gebruik van de SEO plugin van Yoast.

Check broken links ofwel doodlopende links

Check of de diverse interne en externe links nog werken. Soms kom je erachter dat een link niet meer werkt of naar de verkeerde pagina gaat. Zo kun je bezoekers kwijt raken en dan is natuurlijk zonde.
Met deze tool  'brokenlinkcheck' inventariseer je gratis de 'broken links' op jouw website.

Tot slot, check minimaal één keer per jaar je gehele website en bekijk de website als een bezoeker.

  • Heeft elke pagina een duidelijke call to action?
  • Zijn je artikelen en nieuwsberichten actueel?
  • Zijn je webpagina's netjes opgemaakt?
  • Zijn je pagina's goed te lezen op mobiele apparaten?
  • Heb je afbeeldingen een goede bestandsnaam gegeven?

Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat jouw website goed gevonden kan worden in Google!

Heb je vragen of aanvullende tips? Laat het mij weten!
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de SEO en Online Marketing van je website? Neem dan contact met mij op!

 
   « Tips overzicht