Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

website voor ondernemersWaarom moeten ondernemers investeren in een website?

Als (kleine) ondernemer zie je misschien het nut niet in van een goede website, met een gebruiksvriendelijke structuur en aansprekende webteksten. Ik kom vaak websites tegen die niet up-to-date zijn en een achterhaalde 'look & feel' hebben. 
Veel ondernemers zien op tegen de kosten en het omvangrijke werk om een goede website te realiseren. Toch is het goed om je erop te wijzen dat je kansen laat liggen in dit digitale tijdperk.

Ik som graag een paar argumenten op, waarom een up-to-date website een hoge prioriteit heeft om online succesvol te zijn:

Wek het vertrouwen van je doelgroep met je website

Een mooie website met de juiste webteksten wekt vertrouwen. Het mag duidelijk zijn dat je met een professionele, online uitstraling serieus genomen zult worden. Het maken van een website maken dwingt een ondernemer tot aanscherping van bedrijfskeuzes. Het is meer dan een visitekaartje en dat is belangrijk als er veel concurrentie is in jouw vakgebied. Ik geef je de tip om naast je unieke verkoopargumenten voor je producten of diensten ook informatie te plaatsen waar je potentiële klant iets aan heeft. Denk daarbij aan inhoudelijke content in de vorm van tips, nieuwsberichten, artikelen en/of blogs. Vertel ook je verhaal over je identiteit (ook wel storytelling genoemd) en vergeet je portfolio niet. Laat zien wat je kunt en hebt gepresteerd. Je kunt op een webpagina verwoorden wat je missie en visie is in je bedrijfsvoering.

Etaleer je bedrijf

De eerste indruk telt en zorgt ervoor dat de koopbereidheid van je doelgroep stijgt, probeer mensen te verleiden met een mooie online etalage.
Een duidelijke navigatie is belangrijk om bezoekers de weg te wijzen. Met speciale pagina’s, zogenaamde ‘landingpages’ kan je per doelgroep verschillende campagnes voeren.en stem je deze af op de verschillende behoeften van klanten en prospects. Met je website heb je zelf de regie op de inhoud.
Een moderne website is goed leesbaar op desktop, mobiel of tablet. Dit noemt men responsive of adaptive design.

Maak contact met je potentiële klanten via je website

Veel ondernemers zetten klassieke communicatiemiddelen in als adverteren in lokale of landelijke kranten, nieuwsbrieven, flyers, banners en visuals.
Met een eigen, toegankelijke website is communiceren veel voordeliger. Je zult zien dat je kunt besparen op je ‘vaste’ kosten voor promotie-middelen, drukwerk en porti.
Door jouw online aanwezigheid wordt de mix van on- en offline versterkt!
Zodra je site online is en goed vindbaar is in de Google resultaten, oogst je al snel successen. Je kunt een grote doelgroep bereiken, wanneer je gebruik maakt van relevante zoekwoorden.

Maak gebruik van free publicity

Je website kan je bezoekers ook aanzetten tot het ambassadeurschap. Dat kan door relaties te wijzen op je website en je content te laten delen. Zorg ervoor dat de mogelijkheid voor online delen geïntegreerd is op je webpagina's. Vanzelfsprekend zorg je er ook voor dat jouw opdrachtgevers ook reviews kunnen geven over jouw dienstverlening of producten.

Doelen meten

Als ondernemer wil je weten wat je investering oplevert. Het rendement van je marketinginspanningen is meetbaar door je te verdiepen in statistiekprogramma's als bijvoorbeeld Google Analytics.
Analyses geven inzicht in het aantal bezoekers, waar zij vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken en hoe zij door je site heen klikken. Je kunt gebruik maken van deze inzichten door je website te optimaliseren. Het meetbaar resultaat dwingt jou om scherpere doelen te stellen. Veel online marketingacties kunnen meetbaar verwijzen naar je website, denk hierbij aan social media online campagnes via Google (Ads), Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram en nieuwsbrieven

Vindbaar zijn in Google

Zoek jij ook naar diensten of producten op internet? In de praktijk klik je dan door naar zoekresultaten op de eerste of tweede pagina. Wanneer jij een bedrijf hebt, wil jij natuurlijk ook jouw website in deze zoekresultaten terugzien. Dit bereik je door zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) toe te passen. Dit is een specialistisch vak waarmee je resultaten kunt bereiken met goede content, sociale media marketing en linkbuilding. Vergeet niet een Google Mijn Bedrijf-pagina te activeren. Tegenwoordig kun je zelfs een Google Business site maken en bijhouden, waar je berichten kunt plaatsen in Google. Daarover schrijf ik later nog een apart blog.
UIteraard kun je je vindbaarheid vergroten met zoekmachine adverteren (SEA ofwel Search Engine Advertising). Hiermee maak je gebruik van gesponsorde advertenties, die getoond worden bij het zoeken naar specifieke zoektermen.

Kortom, ik hoop dat jij met mijn bovengenoemde argumenten kiest voor een hoger rendement door je website aantrekkelijk te maken voor jouw ideale klant!

Vanzelfprekend kan ik je ondersteuning met het bepalen van een heldere structuur, een mooie lay-out en de SEO webteksten van je nieuwe website. Lees verder op mijn webpagina webdesign

 

Tags: website,tips,visitekaartje

Tags: SEO,zoekmachineoptimalisatie,marketing

Tags: websdesign,webontwerp,webstructuur

 
   « Tips overzicht