Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  EVENT MARKETING EN PUBLIC RELATIONS en meer...

Welke factoren zijn belangrijk voor het Facebook algoritme, ofwel de pagerank?

Facebook is wispelturig…ten eerste verandert haar algoritme voor de pageranking continu, simpelweg omdat de dynamiek tussen online dienstverlener en gebruiker dat vereist.
Ten tweede is het algoritme van grote webdiensten, als Facebook, zeer complex geworden. Het algoritme van Facebook bestaat uit miljoenen regels computercode.

In een eerder blog schreef ik over de functie van het algoritme ofwel de pagerank.
Nu wil ik graag aandacht besteden aan twee factoren die de pageranking zullen beïnvloeden.

Het doorgronden van de regels voor de page-ranking, is belangrijk voor iedereen die content maakt en op Facebook promoot.
Niet iedereen liked of deelt een bericht of update, of reageert erop. Er zijn genoeg niet-actieve “kijkers” die toch regelmatig hun Facebook nieuwsoverzicht checken.
Facebook heeft daarom het algoritme aangepast om nieuwsoverzichten relevanter en actueler te maken.

De factor 'tijd' speelt een rol in de Facebook pageranking

De Vind-ik-leuk knop, het delen en reacties op jouw berichten waren vooralsnog de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat je update bovenin het nieuwsoverzicht van de volgers verschijnt.
De tijd die een Facebooker doorbrengt met het bekijken van een update wordt nu ook bepalend! Facebook berekent welke updates langer en vaker worden bestudeerd, in vergelijking met andere berichten. Content die langer wordt bekeken, wordt als relevanter beschouwd en deze berichten verschijnen hoger in het nieuwsoverzicht.

Gebruikersacties tellen mee bij de vertoning van een video op Facebook

Niet iedereen die een video kijkt, voelt de behoefte om te reageren, te delen of te liken. Daarom weegt Facebook nu de volgende acties van de gebruikers mee bij de ranking van een videobericht:

  •  wanneer Facebookgebruikers het geluid aanzetten of het volume regelen
  •  wanneer Facebookgebruikers de video maximaliseren op het beeldscherm
  •  wanneer Facebookgebruikers switchen naar HD kwaliteit

De conclusie: relevante, voor de volgers interessante content op Facebook blijft erg belangrijk in het algoritme en een video zelf uploaden naar Facebook is functioneler dan het op YouTube uploaden en deze link op Facebook te plaatsen.

Uiteindelijk is Facebook toch meer geneigd om de video’s die op het medium worden geüpload eerder te vertonen dan degene van de concurrentie, te weten YouTube.

Het uploaden van video’s is overigens heel belangrijk voor je zichtbaarheid in Google … YouTube is immers een Google-product, maar dat is weer een heel ander verhaal.

 Volg je mijn tips op Facebook?

Tags: facebook,socialmedia,tips


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.





 
   « Tips overzicht